Sterke en gezonde schoolleiders zorgen voor een sterk en gezond team en sterk en gezond onderwijs. Je hoeft geen hogere wiskunde gestudeerd te hebben om deze conclusie te trekken. Maar genoeg onderzoek om deze bewering te onderbouwen.
Als er dus niet genoeg schoolleiders zijn, stevenen we af op een ongekend drama voor ons onderwijs.
Β
Om ervoor te zorgen dat we de schoolleiders die we nog hebben, goed te ondersteunen, zijn er een aantal cruciale patronen te doorbreken.
Schoolleiders hebben meer vrijheid nodig, meer autonomie, kneitergoede begeleiding en meer rust. Dat is even in een notendop wat ik om me heen hoor als ik het jullie vraag.
Ga ik even kort over zijn.
Jij bent de baas over je eigen leven, je eigen gezondheid, je werkzaamheden en je welbevinden. We leven godzijdank in een vrij en democratisch land en niemand staat met een mes op je keel je te dwingen om naar je werk te gaan. Dus alles wat je doet en wat je niet doet, doe je toch echt helemaal zelf.
Β
Ja maarβ¦ RDO schoolleidersregistratie β als ik geen sticker krijg, haal ik mijn punten niet en kan ik mijn ontslag krijgen.
Ok. Staat leuk op papier. Even serieus. Je gaat toch niet iets doen tegen je zin, waar je het nut niet van inziet, waar je geen behoefte aan hebt en wat je alleen maar tijd en energie kost?
Zolang jij je werk prima doet, knappe werkgever die jou buiten zet. En Γ‘ls ze dat al zouden doen moet je je afvragen of je wel bij zoβn club zou willen blijven werken en kun je op elke hoek van de straat werk vinden. Organisaties die je zelf vrij laten in wat jij zou willen doen om jezelf te blijven ontwikkelen. Keuze genoeg.
Wil je iets leren over begrotingen, dan ga je hier een training over volgen. Wil je meer weten over groepsdynamieken, kun je alle kleurenwaaiers, designs en kwadranten vinden in diverse cursussen hierover. (Voer voor een volgend artikel, heb βm alvast genoteerd.)
Wil je meer daadkrachtig leiderschap ontwikkelen en alle 5 rollen van je leiderschap op een natuurlijke manier in evenwicht brengen en werken aan je eigen mentale, emotionele en intuΓ―tieve intelligentie, gezondheid, veerkracht, flexibiliteit en leiderschap, dan ben je bij mij aan het juiste adres.
Ik heb de meeste van mijn opleidingen gevolgd van mensen die buiten de lijntjes kleurden. Omdat ik voelde dat ik dat wilde doen.
Die geen βkwaliteitsstickerβ hadden, want ze hadden hun eigen opleiding net uit de grond gestampt. En ze zaten altijd vol. Mensen die wel eens van hun eigen vooropleiding afgetrapt waren omdat ze niet in het plaatje pasten. Omdat ze niet voldeden aan de verwachtingen van anderen. Ik heb altijd de allerbeste coaches en trainers gezocht die op dat moment bij mijn ontwikkeling pasten, omdat ik voelde dat dat precies was wat ik toen nodig had. En dat doe ik nog steeds. En dat zal ik altijd blijven doen. Op het gebied van mijn gezondheid, op het gebied van mijn persoonlijke en op het gebied van mijn professionele ontwikkeling.
Er is niemand die voor mij bepaalt aan welke eisen ik moet voldoen. Ik sta voor mijn eigen kwaliteit en ik leef voor wat ik anderen leer. En dat krijg ik terug van mijn klanten. En als ik ooit een βbewijs van goedkeuringβ krijg van een ander, dan is dat mooi meegenomen, maar het is voor mij geen doel op zich. Omdat ik het een raar idee vind dat iemand anders, die geen idee heeft van wie ik ben, waar ik voor sta, wat ik doe en welke nieuwste wetenschappelijk bewezen tools en technieken ik gebruik in mijn programmaβs, mij en mijn werk moet gaan beoordelen. Dat doen de deelnemers zelf wel.Β
Wat niet wil zeggen dat opleidingen βmet stickersβ per definitie niet ok zijn, dat verschilt nogal.Β
Maar wat ik je wil meegeven in dit artikel is dat je hier zelf verantwoordelijk voor bent. Voor je eigen pad. Je eigen ontwikkeling. Daar gaat niemand anders over.
Dus als we het hebben over het βgrote loslatenβ van oude systemen, dan is dit er één van.
Wil je iets volgen waar je een sticker voor krijgt omdat je het gevoel hebt dat het je verder gaat brengen, doen. Zo niet, dan niet.
Het leren vertrouwen op je intuΓ―tieve kennis en wijsheid is ook iets dat ik je graag zou willen leren. Het is een waardevolle kwaliteit die we nog niet op waarde schatten. Niet in onze opvoeding, niet in ons onderwijs en niet in ons werk.
Β
Daar wil ik verandering in brengen, omdat het van essentieel belang is dat we al onze kwaliteiten, al onze kennis, wijsheid en ervaring meer met elkaar samen laten werken.
Dan krijg je gezonde, sterke en emotioneel zeer veerkrachtige en flexibele schoolleiders, leerkrachten Γ©n kinderen.
Daarom doe ik wat ik doe. Jullie helpen om je leiderschap in evenwicht te brengen, los te laten wat niet meer werkt en te vertrouwen op het onbekende.Β
En door dit dagelijks in de praktijk te brengen, leef je voor hoe dit eruitziet aan je team, aan de ouders en de kinderen. En daar bouw je je onderwijs op.
En samen bouwen we aan dat fundament wat jij nodig hebt. We bouwen een Chinese Muur zeg maar, geen tuinhekje.
Β
Als ik één ding geleerd heb van mijn burn-out, dan is dat ik volledig zelf verantwoordelijk ben voor mijn leven, werk, gezondheid, carriΓ¨re, de plek waar ik woon, de dingen die ik doe en niet doe etc. Ja, je kunt altijd ziek worden Γ©n je kunt veel doen om gezond te blijven. Ik investeer daarin. In geld, in tijd, in aandacht en in acties. En dat levert me een fit en gezond lichaam en geest op. Omdat ik ook weet dat je lichaam toch altijd wel wintβ¦
Β
Ja maar⦠ik ben eindverantwoordelijk voor de hele school en ik moet altijd bereikbaar zijn.
Je hebt zelf de regie over je telefoon en je vrije tijd. Je kan jezelf en je telefoon gewoon uitzetten. Dat is je eigen beslissing. Of je dat doet of niet. En wat maakt dat je tegen je gevoel ingaat, dat is interessant. Doe je dat omdat je dat echt wil of omdat je denkt dat anderen dat van je verwachten? Wat kost je dat en wat levert dat je op?
Β
Ja maar β¦ een goede schoolleider moet altijd aanwezig zijn!
Is dat zo? Is het jouw taak en verantwoordelijkheid om βhet gezicht van de schoolβ te zijn? Of ben je er zodat je je team zo goed mogelijk kan faciliteren zodat zij op hun beurt zo goed mogelijk hun werk kunnen doen?
Mag je van jezelf βonder werktijdβ even een wandeling maken, over het strand of door het bos, even je hoofd leegmaken, tot rust komen, alles even laten bezinken, je voorbereiden op een gesprek waar je tegen opziet? Of blijf je tegen je gevoel in achter je scherm zitten turen. Terwijl er weer een kind in je kantoor gedropt wordtβ¦
Β
Ja maar⦠ik kan het zelf wel.
Tuurlijk. Of je denkt dat in ieder geval. Want: opleiding gedaan, dus: bekwaam.Β
Zonder verdere coaching of begeleiding verlaten 25% van de startende en beginnende schoolleiders binnen 5 jaar het vak weer. Om bovenstaande redenen. Ik ben er één van. Inclusief de burn-out.
Β
Ja maar⦠het gaat eigenlijk best goed, dus waarom heb ik dan goede begeleiding nodig?
De meeste mensen voelen zich comfortabel als het goed gaat. En dat is mooi. En fijn. En je leert ook door gewoon kilometers te maken, laten we wel wezen.
Maar ik ben me pas echt gaan ontwikkelen toen ik zelf gecoacht werd. En mijn eigen hulptroepen om me heen verzamelde. Mijn eigen leermeesters. Opleidingen. Cursussen. Trainingen. Bijna allemaal van pioniers op hun vakgebied. Ik vond en vind dat geweldig.Β
Daar groeide ik van, ik leerde in sneltreinvaart om te gaan met weerstand, als het leven even tegenzat, als mensen niet deden wat ik wilde, als ik me ellendig voelde. Kortom, ik ontwikkelde mijn emotionele intelligentie. En dat doe ik nog steeds. Dagelijks. Omdat Emotionele Intelligentie, net als Aandacht trouwens, gewoon een spier is die je kunt trainen. En die sterker wordt als je βm gebruikt.
Β
De allerbeste musici, coaches, topsporters, politici en succesvolle ondernemers worden gecoacht door een heel leger aan hulptroepen. Anders kom je niet op die plek en hou je het ook niet vol. Schoolleider zijn is ook zoiets. Je moet alles kunnen en je weet eigenlijk niks. Of niet genoeg. Je loopt tegen diverse uitdagingen aan, je zet je schouders eronder en je probeert het voor iedereen goed te doen. En βs nachts voer je soms nog gesprekken in je hoofdβ¦
Dus, in hoeverre jij jezelf wil uitdagen in je ontwikkeling, is aan jou. Ook dat is helemaal je eigen keuze.
Β
Als jij:
- wil blijven groeien en alle kwaliteiten wil ontwikkelen
- beter wil worden in je vak
- beter om willen leren gaan met werkdruk en stress
- beter en ontspannen (feedback) gesprekken wil leren voeren
- bewust alle 5 rollen van je leiderschap wil ontwikkelen
- beter voor je team wil zorgen
- oude patronen en systemen loslaten en je team helpen om dit samen te doen
- jezelf en je telefoon echt wil leren uitzetten
- geen kind meer in je kantoor wil hebben
- ontspannen met agressief gedrag om wil leren gaan (van kinderen Γ©n ouders)
-je jullie onderwijs als een Chinese Muur willen gaan bouwen
zodat je werkt aan je eigen sterke en gezonde schoolleiderschap, je eigen sterke en gezonde team en jullie nieuwe gezonde(re) en sterk(er) onderwijs, dan bepaal jij zelf je volgende stap. Niemand anders.
Β
En ik denk daarin heel graag met je mee.
Stuur mij een pb als je meer wil weten en/of
Kom op donderdag 13 april 10.00 β 11.30 naar mijn online Masterclass:
Hoe help ik mijn team onze oude systemen los te laten bij onderwijsvernieuwingen?
Over omgaan met weerstand, stress, onzekerheid en leren vertrouwen op het onbekende.
Β
Wat ga je leren?
- Wat je nodig hebt om echt los te kunnen laten wat jou niet meer dient, zodat je veel makkelijker de juiste dingen gaat doen en je niet meer laat leiden door ruis en afleiding.
- Ik laat je zien wat we van paarden kunnen leren over leiderschap wanneer het lastig, moeilijk en ingewikkeld wordt, zodat je congruent, authentiek en in verbinding kunt blijven met jezelf en de ander.
- Je vergroot je eigen emotionele intelligentie, zodat je een effectievere leider kunt zijn en je meer zelfvertrouwen en rust ervaart, ook als het even heftig is.
Β
Neem je eigen vragen, angsten, twijfels en onzekerheden mee, omdat ik geloof in βde kracht van de kudde.β
Ik beantwoord al je vragen en geef je praktische tips over hoe je je team mee kunt nemen in dit proces.
Geef je even op via deze link.
Β
Β
Groet,
Rixta