Deze spreuk kreeg ik ooit van mijn mentor Anita Burlet, die erbij schreef:
Ik wens je heel veel licht naar voren!
Β
Het was een boeiend jaar geweest. Een burn-out, twee zwangerschappen, waarvan één (bijna) voldragen en zelf mijn eerste kind op de wereld gezet.
O ja, en een ontslag. Soort van. βMet wederzijdse goedkeuring beΓ«indiging van het contractβ of zoiets.
Β
Op de schaal van hongersnoden, natuurrampen en oorlogen natuurlijk niet zo schokkend.
Β
Maar voor mij voelde dat als een rollercoaster. Diepe dalen en hoge pieken. Het was er allemaal.
Β
Met de zwangerschap en de geboorte van Tijn verschoof er ook iets in mijn beleving van alles wat er om mij heen gebeurde.
Mijn bewustzijn verruimde. Ik zag de zaken in een heel ander perspectief.
Β
Vroeger dacht ik namelijk dat burn-outs voor losers en slappelingen waren en dat je wel heel erg achterlijk moest doen om in Nederland in overheidsdienst ontslagen te worden.
Β
Over oordelen gesproken. Dat kan ik wel.
Β
Maar toen ik in verwachting was, leek dat allemaal helemaal niet zo relevant meer.
Het belangrijkste was om goed voor mezelf en mijn groeiende baby te zorgen.
Β
Alles wat daar geen positieve bijdrage aan leverde, verdween naar de achtergrond.
Β
Dit is allemaal alweer 13 jaar geleden. Tijn gaat inmiddels al naar de tweede van de middelbare school.
Β
Maar die spreuk hangt nog altijd op mijn kast.
Β
Omdat het me elke dag herinnert aan dat licht.
Β
Waar focus ik mij op?
Waar schenk ik aandacht aan?
Wat is mij al gelukt?
Wat heb ik allemaal al voor elkaar gekregen?
Waar ben ik trots op?
Waar werd/word ik heel erg blij van?
Β
Het is soms zo makkelijk om je te verliezen in het drama.
Β
Het leerkrachten- en schoolleiderstekort.
Je hoofd te breken over de gaten in je formatie.
Zelfs tijdens je vakantie βaan blijven staanβ (en je telefoon ook).
De extra gaten die zijn ontstaan omdat er op het laatste moment nog iemand opstapte.
De never-ending was/tuin/huishouden/rotzooi.
Je partner of kinderen/vrienden/familie die nooit doen wat jij wil.
Het weer.
Een vakantieplek die er op het plaatje mooier uitzag dan in het echt.
Te heet, te nat, te koud, te droogβ¦
β¦
Β
Schoolleider/mens zijn in deze tijd kan je veel (werk)druk opleveren.
Β
Toch is het goed om juist nu eens even te kijken naar bovenstaande vragen.
En ik wil je vragen om even heel goed te voelen wat er in je lichaam gebeurt als je ze leest en de antwoorden die bij je naar boven komen.
Β
Sta jezelf even toe om dit even met aandacht te doen en ervaar zelf wat er gebeurt.
Β
Dit zegt de wetenschap hierover:
Β
Wanneer je een positief voelende emotie ervaart, zoals geluk, blijdschap, liefde of opwinding, gebeuren er verschillende fysiologische en neurologische veranderingen in je lichaam. Deze veranderingen worden vaak geassocieerd met een gevoel van welzijn en tevredenheid. Hier zijn enkele van de belangrijkste processen die plaatsvinden:
- Hormonen: Wanneer je positieve emoties ervaart, worden er verschillende hormonen in je lichaam vrijgegeven. Een belangrijk hormoon is dopamine, ook wel het "gelukshormoon" genoemd, dat gevoelens van beloning en plezier bevordert. Serotonine is een ander hormoon dat betrokken is bij het reguleren van stemming en emoties.
- Endorfines: Positieve emoties kunnen de vrijlating van endorfines veroorzaken, natuurlijke pijnstillers die ook een gevoel van geluk en euforie bevorderen.
- Hartfunctie: Gelukkige emoties kunnen het hartritme beΓ―nvloeden, waardoor het hart mogelijk efficiΓ«nter en gelijkmatiger klopt.
- Immuunsysteem: Onderzoek heeft aangetoond dat positieve emoties het immuunsysteem kunnen versterken, wat betekent dat je lichaam beter bestand kan zijn tegen ziekten.
- Ademhaling: Gelukkige emoties kunnen een kalmerend effect hebben op de ademhaling, waardoor deze dieper en gelijkmatiger kan worden.
- Stressniveaus: Positieve emoties kunnen helpen om stressniveaus te verlagen en de negatieve effecten van stress op het lichaam te verminderen.
- Hersenen: In de hersenen zijn verschillende gebieden actief wanneer je positieve emoties ervaart. De prefrontale cortex, die betrokken is bij cognitieve functies zoals besluitvorming en emotieregulatie, speelt hierbij een belangrijke rol.
- Bloeddruk: Gelukkige emoties kunnen de bloeddruk verlagen en bijdragen aan een betere cardiovasculaire gezondheid.
Β
Kortom: stressverlagende oefening.
Β
Omgekeerd: als we ons focussen op dat wat we nog niet hebben/kunnen/weten/doen, verkeren we eigenlijk in een continue staat van stress. Want alles wat je hierboven leest, is dan natuurlijk omgekeerd. Met alle gevolgen van dien. Zie cijfers ziekteverzuim vanwege spanningsgerelateerde klachten (25% van alle onderwijsprofessionals valt hierdoor vroeg of laat uit).
Β
Focussen op dat wat er niet is (of juist teveel) doen we allemaal. Regelmatig zelfs.
Β
Maar hoe meer we ons bewust zijn van onze eigen (denk) patronen, hoe makkelijker het wordt om jezelf hier uit te βsnappenβ.
Β
Want het helpt je geen steek verder.
Β
Je kunt niet ineens een blik nieuwe leerkrachten opentrekken, en schoolleiders staan ook niet ineens massaal voor je de deur van het bestuurskantoor.
Β
Al je taken die je nog niet af hebt liggen er nog steeds e je wordt niet ineens βs ochtends wakker omdat Repelsteeltje alles voor je heeft gedaan.
Β
Het stopt niet ineens met regenen of het gaat juist niet wel regenen omdat jij dat wil.
Β
De vakantieplek, het weer, de mensen om je heen worden er niet meteen ineens anders van omdat jij je daar beter door zou voelen. Gebeurt gewoon niet.
Β
Het enige dat er gebeurt is dat je er zelf nog het meest last van hebt.
Β
Dus wat ik je zou willen meegeven is om jezelf regelmatig deze vragen te stellen. Elke dag, elke week, elke maand.
Over je werk, over je gezin, over je vakantie, over je hobbyβs, over je familie.
Β
Dat oordelen doen we toch wel, daar hoeven we niet zoveel moeite voor te doen.
Omdat we geprogrammeerd zijn om ons te focussen op gevaar, op niet en/of teveel.
Β
Maar wat is er (al) wel?
Β
In september start ik met het Mentorprogramma Daadkrachtig Leiderschap.
Β
Voor alle schoolleiders die zich willen bekwamen in hun leiderschap en persoonlijke ontwikkeling, zodat je veel meer invloed kunt uitoefenen op het overeind en binnenboord houden van je leerkrachten.
Β
Gebaseerd op 12 leiderschapsprincipes, 5 intelligenties en 5 leiderschapsrollen.
6 livedagen met en bij de paarden (omdat paarden natuurlijke leiders zijn, en we op dat gebied nog heel veel van hen kunnen leren), 6 online implementatiebijeenkomsten.
Β
Centraal staan je eigen ervaringen, jouw situatie en jouw ontwikkeling.
Omdat er niets zo krachtig is dan ervaringsgericht leren, dus weet je zeker dat je precies krijgt wat jij nodig hebt.
Β
Hier vind je meer info over het programma.
Super als je nog aan zou kunnen haken in september! Begin je het schooljaar meteen goed en kun je meteen praktisch aan de slag!
Β
Meer weten?
Plan hier een afspraak met mij in, dan kijk ik samen even met je mee naar waar je nu staat en wat je nodig hebt. Ik denk graag met je mee. π
Β
Ik wens je een heerlijke week. Geniet!
Β
Groet,
Rixta
Β