Mentorprogramma Daadkrachtig Schoolleiderschap

Mentorprogramma Daadkrachtig Schoolleiderschap

Ben jij 24/7 beschikbaar voor je school?

Zou je meer daadkrachtig leiderschap willen hebben op momenten?

Maar dan vanuit verbinding, congruentie en authenticiteit?


Leer de regie weer te pakken over wanneer je ‘aan’ staat en wanneer niet.

Stop met brandjes blussen en start met daadkrachtig en evenwichtig leidinggeven.

15+ jaar

expert krachtig leiderschap

100+

leerkrachten/schoolleiders succesvol begeleid

25+ jaar+

ervaring onderwijsexpert

Mijn verhaal

In 2007 startte ik vol enthousiasme met mijn nieuwe functie als schoolleider.

Wat een spetterend begin van mijn nieuwe carrière had moeten worden, werd uiteindelijk een mission impossible.

Ik was de 7e directeur in 5 jaar tijd, er was een hoop onrust en gedoe op de school en ik had een duidelijke opdracht van het bestuur. Zorg voor rust en stabiliteit en doe wat nodig is om dat voor elkaar te krijgen.

Met mijn oneindig enthousiasme ging ik aan de slag. Het ging een half jaar goed. Nadat ik rond had gekeken en aandacht had voor relaties, was het nu tijd voor actie. Ik voerde beleid uit, handhaafde afspraken, moest soms nee zeggen tegen ouders of leerkrachten en verantwoordelijkheden terugleggen daar waar ze hoorden. Maar dat pakte toch iets anders uit dan ik had gehoopt.

Gevolg: nog meer onrust in het team, sommige leerkrachten waren blij met mij en wat ik aan het doen was (eindelijk duidelijkheid) sommige leerkrachten waren woedend en meldden zich ziek, sommige ouders meldden hun kinderen aan omdat er eindelijk een daadkrachtige directeur was en anderen haalden hun kind(eren) van school af en gingen een deurtje verder omdat ze hun zin niet kregen.

Ik dacht na mijn ervaring in Den Haag dat ik wel tegen een stootje kon als het ging om boze ouders met zwaaiende paraplu’s en ongewenst gedrag van leerlingen, maar de functie van schoolleider vroeg weer om hele andere competenties. En blijkbaar had ik nog veel te leren.

Nu kan ik hier heel stoer over doen, maar alles wat er toen gebeurde, raakte mij diep. Het was afschuwelijk. Ik deed zo mijn best en het was niet goed genoeg. Ik was niet goed genoeg. Ik was niet genoeg. Ik sleepte me elke dag naar mijn werk toe, fietste door de polder met harde tegenwind en vroeg me af of dit allemaal nog wel zo leuk was. Ik voelde niet hoe moe ik was. Ik voelde niet hoeveel spanning ik had in mijn lichaam. Ik had niet door dat ik al heel lang in de overdrive en de overlevingsstand stond. Omdat ik nooit geleerd had om naar mijn lichaam te luisteren. Ik had een hoofd en daar deed ik alles mee. En mijn lichaam, dat was het vervoersmiddel van dat hoofd. Zag er prima uit, daar niet van, maar dat was het dan ook wel zo’n beetje.

Lang verhaal kort, ik kwam in een stevige burn-out terecht en het duurde even voordat ik weer was opgekrabbeld.

Maar deze hele periode heeft me uiteindelijk ontzettend veel geleerd over mezelf en over leidinggeven.

Ik heb geleerd om dingen anders te doen. Ik heb geleerd om mijn regie weer terug te pakken over mijn gezondheid, mijn leven en mijn werk. En het is en blijft een boeiende reis met vallen en opstaan en elke dag opnieuw afstemmen op hoe het mij is, wie ik ben, wat ik te doen heb hier en wat ik mag loslaten wat mij niet meer dient. Het hele proces van eigendom nemen over mijn eigen verantwoordelijkheden, authenticiteit verkiezen boven conformiteit en te staan voor wie ik ben en wat ik te zeggen heb en daar een voorbeeld in te kunnen zijn voor anderen, is voor mij persoonlijk en krachtig leiderschap en daarom deel ik mijn verhaal hier met jou.

Omdat ik weet hoe het is om leerkracht te zijn, ik weet hoe het is om schoolleider te zijn en ik weet hoe het is om ouder te zijn.

Ik weet hoe het voelt als het even niet zo lekker loopt, ik weet hoe eenzaam je je aan de top kunt voelen en ik weet hoe het is om dagelijks brandjes te moeten blussen en aan alle verwachtingen proberen te voldoen.

En ik weet ondertussen ook wat je nodig hebt om krachtig leiding te kunnen geven aan jezelf, aan je team en aan ouders en kinderen. En dat vraagt best iets van je. En daarom help ik jou graag met het optimaal ontwikkelen van jouw daadkrachtig leiderschap, zodat jij je werk met passie en plezier kunt blijven doen. Vanuit verbinding, vanuit congruentie en vanuit authenticiteit.

Omdat het onderwijs jou nodig heeft.

Onrust zorgt voor stress en uitval

Het gaat mij aan mijn onderwijshart dat zoveel enthousiaste schoolleiders vroeg of laat uitvallen vanwege stress en werkdruk en/of dat ze het onderwijs vroegtijdig weer verlaten.

Als nummer één oorzaak wordt vaak genoemd onvoldoende begeleiding en ondersteuning.

Daar kunnen we dus iets aan doen!

Kracht van de kudde

Om jou de begeleiding te geven die je nodig hebt en je te leren hoe je dingen anders kunt doen, zodat je je werk met passie en plezier kunt blijven doen, heb ik een innovatief mentorprogramma ontwikkeld.

De focus ligt op jouw persoonlijke ontwikkeling en leiderschap. We gaan o.a. aan de slag met de regie over je tijd en werkzaamheden, met de onrust en het gedoe op je school en hoe gefrustreerd en machteloos je je hier soms over kunt voelen. Ook leer je welke leiderschapsrollen jij te ontwikkelen hebt om structureel aan de kwaliteit van je onderwijs te kunnen werken. Crisis of niet.

Als onderwijsexpert op het gebied van sociaal emotionele intelligentie en visionair leiderschap ben ik er als mentor voor jou. Door de combinatie van live en online bijeenkomsten kan ik jou het beste ondersteunen en helpen groeien. Dit doe je samen in een groep, omdat groei zich sneller ontwikkelt bij interactie. (En omdat het een stuk leuker is dan in je eentje ploeteren. 😊)

We gaan tijdens de live-bijeenkomsten werken met paarden. Als Eponaquest Master Herder instructeur begeleid ik je in het ervaringsgericht leren over jouw persoonlijke leiderschap. De paarden zorgen ervoor dat je precies krijgt wat je nodig hebt om verder te kunnen groeien.

Je hebt geen ervaring met paarden nodig om hieraan deel te kunnen nemen. Als je bang bent voor paarden, blijf je gewoon achter het hek. Alles is ok. Het gaat om jouw proces en dat wat jij daarin mag leren.

Wat zeggen anderen over mij?

‘We hebben geleerd om anders te denken over 'probleemgedrag' van leerlingen. Niet denken in 'belonen en straffen' maar 'wat vraagt deze leerling van mij?' We hebben hier veel met het team en met Rixta over gesproken. Zij heeft het proces van 'anders denken' aangejaagd. Wat hebben we te leren .... Welke afspraken maken we .... Wat zijn de consequenties .... Rixta is erg betrokken op het proces maar ook op het team en de leerkracht individueel.’

Peter – directeur

‘Bij coaching is het de kunst náást iemand te gaan staan en samen stappen te zetten. En dát is nu juist de kracht van Rixta. Al spiegelend aan jezelf laat ze je vensters openen om vooruit te kijken en verkent ze samen de deuren die zich openen richting de toekomst. De gewoonlijke oneffenheden op de weg worden samen geanalyseerd en door middel van het stellen van de juiste vragen weet ze bij de kern te komen.

Waar ze mij verder in geholpen heeft, is om de juiste manier van communiceren te vinden met collega’s. Communiceren moet je leren, je moet je inleven in de ander en hoe je de één benadert is niet automatisch de beste manier om ook de ander te benaderen. Tot dat inzicht ben ik gekomen en het brengt me nu dat het op de meeste momenten goed gaat. En als het niet goed gaat, heb ik van Rixta geleerd om door middel van een modelletje de situatie te analyseren en op die manier bij de crux te komen. Fantastisch! Want… het werkt! Rixta, bedankt!’

Alex – directeur

Wat brengt het mentorprogramma daadkrachtig leiderschap jou?

1. Vind je uitknop – Leer goed omgaan met stress en werkdruk, zodat je meer rust en ontspanning ervaart en weer een goede nachtrust hebt.

2. Rust in de school – Leer wat jij kunt doen om stabiliteit en een fijne veilige sfeer te creëren binnen je team, zodat iedereen zich prettig en gewaardeerd voelt.

3. Je kantoor weer voor jezelf – Geen kind meer in je kantoor, zodat je weer ongestoord kunt werken.

4. Fijn contact met ouders – Leer duidelijk en daadkrachtig te zijn naar ouders toe, zodat je authentieke relaties opbouwt. Tevreden ouders fungeren als ambassadeur van de school, zodat je leerlingenaantal weer kan groeien.

5. Niet meer eenzaam aan de top – Ontdek de ‘kracht van de kudde’ en voel je gedragen en verbonden met andere schoolleiders. Door te delen, elkaar te helpen en te ondersteunen ontwikkelen jullie samen daadkrachtig leiderschap vanuit vertrouwen en authenticiteit.



Praktische zaken mentorprogramma

Duur: 6 maanden

Contactmomenten:

- 3x online individueel sparringsgesprek

- 6 livedagen (groep)

- 6 x online intervisiebijeenkomst (groep)

Online leeromgeving:

Info en materiaal van thema’s:

- Ontspannen & daadkrachtig leiderschap

- Rust in je school

- Feedback & Communicatie

- Productieve gesprekken

- 5 Rollen van de meesterherder         


Besloten online community:  Voor vragen en support.

Aanmelden voor het mentor programma

Wil jij je aanmelden voor het Mentorprogramma Daadkrachtig Schoolleiderschap, stuur dan vandaag nog een mail naar rixta@academievoorontspannenonderwijs.nl. Heb je vragen? Die kun je ook via dit email adres stellen. Heb je liever telefonisch contact, bel mij dan op: +31 6 48 46 50 42.

Als je doet wat je altijd doet, dan krijg je wat je altijd krijgt…

Voel je dat het nu tijd is om het anders te doen?

Wil jij uitval voorkomen?

En jouw daadkrachtig leiderschap ontwikkelen?

Voor jezelf, je team en de nieuwe generatie?

Omdat je iets belangrijks te doen hebt?