π™ˆπ™šπ™© π™¨π™–π™’π™šπ™£π™œπ™šπ™ π™£π™šπ™₯π™šπ™£ π™—π™žπ™‘π™‘π™šπ™£ π™™π™šπ™―π™š π™›π™€π™§π™’π™–π™©π™žπ™šπ™§π™€π™£π™™π™šβ€¦

π™ˆπ™šπ™© π™¨π™–π™’π™šπ™£π™œπ™šπ™ π™£π™šπ™₯π™šπ™£ π™—π™žπ™‘π™‘π™šπ™£ π™™π™šπ™―π™š π™›π™€π™§π™’π™–π™©π™žπ™šπ™§π™€π™£π™™π™šβ€¦

Ben jij nog druk bezig met het rondbreien van je formatie voor volgend jaar? Misschien heb je nog een, of meerdere gaten.

Misschien maak je je zorgen om een leerkracht waar het op dit moment niet zo goed mee gaat.

Misschien wil je iedereen op de beste plek zetten, maar loop je aan tegen weerstand van sommige collega’s, omdat ze voorkeuren hebben voor groepen en duo’s.

En misschien worden jullie uitgedaagd om jullie onderwijs anders in te gaan richten, simpelweg omdat je het met minder mensen zal moeten gaan doen.

Β 

En de hamvraag: Hoe houd je iedereen komende maanden binnenboord? Zodat je ook met die club komend schooljaar weer kunt starten?

Β 

Als schoolleider heb je vaak meer invloed op het behoud van je mensen dan je in eerste instantie zult denken. Ja, er zal altijd een natuurlijk verloop zijn van mensen die verhuizen of met pensioen gaan, maar in veel andere gevallen, en zeker in deze tijden waarop leerkrachten de banen voor het uitkiezen hebben, is goed werkgeverschap en sterk leiderschap van essentieel belang.

Β 

In de waan van alledag vergeten we vaak de meest essentiΓ«le, en ogenschijnlijk eenvoudige dingen. We zijn druk, we sluiten ons op in ons kantoor en zijn bezig met gerammel op ons toetsenbord. Verzonken in onze bezigheden en gedachten. Want: Het moet af. Liefst binnen nu en eergisteren. We zijn meer bezig met communiceren via schermen dan In Real Life.

We verliezen dan het contact met onszelf, met hoe we ons voelen, wat we nodig hebben om vanuit rust en ontspanning ons werk te doen en staan ook niet in verbinding met de ander. Je wordt β€˜gestoord’ als iemand je aandacht vraagt. Het liefst wil je zo snel mogelijk weer verder waar je mee bezig was. En dat voelen mensen. Leerkrachten. Ouders. En kinderen.

Β 

Hier een tip:

Β Maak bewust tijd voor interactie. Ik bedoel hiermee niet je dagelijkse β€˜rondje door de school’. Dat is fijn en goed en moet je ook vooral blijven doen, want hiermee maak je het makkelijk voor mensen om je te benaderen.

Wat ik bedoel met bewust tijd maken voor interactie is dit:

Β 

Luister naar je leerkrachten. Neem de tijd om naar hun verhaal te luisteren. Rooster deze tijd in in je agenda. Want er wordt vaak en makkelijk iets op jouw bordje gelegd en waar je het gevoel van krijgt dat je daar dan iets mee moet. Wat niet altijd nodig is, als je de juiste vragen stelt. Zo kom je erachter wat er leeft, wat hun wensen en behoeftes zijn. Vraag regelmatig naar feedback op processen. Wat gaat er goed? Waar loop je tegenaan? Hoe ga je daarmee om? Heb je daar iets of iemand voor nodig? Wat kan ik doen om je daarin te ondersteunen?Β 

Je hoeft niet altijd direct met oplossingen aan te komen zetten, die kunnen leerkrachten vaak zelf ook heel goed bedenken. Stel daarom altijd eerst de vraag: Wil je daar hulp bij? Wil je een advies? Wil je dat ik met je meedenk? Alleen al door die vraag te stellen, leg je de autonomie en de verantwoordelijkheid voor wat er speelt, bij de leerkracht neer.Β 

Zo geef je leerkrachten het gevoel dat je Γ©cht naar ze luistert en dat hun mening ertoe doet.

En datzelfde geldt uiteraard voor elke gesprekspartnerβ€¦Β πŸ˜‰

Β 

Plus dat jezelf traint om niet meteen met een oplossing aan te komen draven voor een probleem dat er misschien nog niet eens is.

Je hoeft niet altijd meteen iets met wat een leerkracht uit. Soms is het uiten alleen al voldoende.

Β 

Merk je dat iemand vaak in herhaling valt (ik hanteer voor mezelf deze uitspraak: 1x kan, 2x is geen toeval, 3x is een patroon), dan is het belangrijk dat je samen gaat kijken naar de volgende zaken:

  1. Is er een probleem?Β 
  2. Wie heeft er een probleem?
  3. Met wat of met wie?
  4. Wie moet hier iets mee?

Β 

Zo word als snel duidelijk of er ΓΌberhaupt een probleem is, of alleen maar behoefte aan uiten van bijvoorbeeld onvrede of frustratie. Of dat er een praktisch, persoonlijk of een gemeenschappelijk probleem is en met wie of waarmee? En daarna kunnen jullie samen kijken wie daar dan iets mee moet. En wat jullie daarin van elkaar verwachten. Dat heldert de zaak al vaak snel op, geeft ruimte en lucht en oplossingen dienen zich (bijna) vanzelf aan.

Β 

Door Γ©cht te luisteren en te investeren in tijd en aandacht, bespaar je heel veel gedoe en onnodig tijd en aandacht aan zaken waar jij eigenlijk helemaal niets mee hoeft.

Β 

Zo hou je zelf meer tijd en energie vrij voor andere zaken en geef je de ander de regie, de verantwoordelijkheid en het vertrouwen dat hij/zij prima is staat om het zelf op te lossen.

En in sommige gevallen is jouw stralende aanwezigheid daarbij nodig, maar lang niet altijd.

Β 

Mocht jij meer willen weten over wat jij nog meer kan doen om je team binnenboord te houden komende tijd, dan ben je van harte welkom bij mijn gratis online masterclass:

Hoe houd ik mijn team binnenboord?

Wat jij kunt doen als schoolleider om je formatie rond te krijgen Γ©n te houden, vanuit vertrouwen en verbinding de relatie met je team te verstevigen, zodat iedereen graag onder jouw bezielende leiding heel graag blijft!

Β 

Ik neem je mee in mijn kennis en ervaring over daadkrachtig en effectief leiderschap en wat we daarover van paarden kunnen leren in verbinding met onszelf, vanuit congruentie en authenticiteit in relatie tot de ander.

Β 

Geef je even op via deze link, dan zie ik je dinsdag 9 mei 13.00.

Β 

Wat was jouw belangrijkste inzicht naar aanleiding van dit artikel?

Β 

Groet,

Rixta

Β 

Β 

Over de schrijver
Reactie plaatsen