π™€π™›π™›π™šπ™˜π™©π™žπ™šπ™› π™‘π™šπ™žπ™™π™šπ™§π™¨π™˜π™π™–π™₯ 𝙫𝙖𝙣 π™œπ™§π™€π™©π™š π™žπ™£π™«π™‘π™€π™šπ™™ 𝙀π™₯ π™—π™šπ™π™€π™ͺ𝙙 π™‘π™šπ™šπ™§π™ π™§π™–π™˜π™π™©π™šπ™£
23 mei 2023 

π™€π™›π™›π™šπ™˜π™©π™žπ™šπ™› π™‘π™šπ™žπ™™π™šπ™§π™¨π™˜π™π™–π™₯ 𝙫𝙖𝙣 π™œπ™§π™€π™©π™š π™žπ™£π™«π™‘π™€π™šπ™™ 𝙀π™₯ π™—π™šπ™π™€π™ͺ𝙙 π™‘π™šπ™šπ™§π™ π™§π™–π™˜π™π™©π™šπ™£

En in de nieuwe LIVE 2-daagse Masterclass β€˜de vijf rollen van een Meesterherder’ leer ik je, samen met mijn fantastische collega Femke van der Most, hoe je dat doet. Onderaan dit artikel meer info 😊.

Β 

Afgelopen week had ik een 2-daagse horsemanship clinic van Michael Wanzenried, een van Parelli’s 5-sterren instructeurs. Iemand die een groot voorbeeld voor mij is van leiderschap.Β 

β€˜Mickey’, zoals hij door zijn studenten wordt genoemd, is een van de meest introverte, doch meest effectieve leiders die ik ooit heb ontmoet. Je hoeft dus helemaal niet zo β€˜rood’ te scoren op een leiderschapstest om een effectieve leider te kunnen zijn (ook één van de vele misvattingen over leiderschap trouwens…)


Om een effectieve leider te kunnen zijn, moet je naadloos kunnen schakelen van rol. En Mickey beheerst die kunst. Dat betekent dat hij zeer gewaardeerd en gerespecteerd wordt door zijn studenten en dat hij alles doet om jou te helpen jouw leiderschap en alle skills die daarbij horen, te ontwikkelen. Omdat dat goed is voor jou, voor je paard en voor je omgeving.


In deze clinic ging het over een zeer verfijnde vorm van communicatie tussen jou en je paard. En hoe je dat tot stand brengt. We hebben 2 dagen lang 2 oefeningen gedaan.Β 

Hoe hoger je level, hoe minder spektakel, hoe verfijnder je communicatie is de achterliggende gedachte.

Β 

En dat herken ik wel op scholen. Waar een schoolleider de boel goed voor elkaar heeft, heerst rust, orde, regelmaat, voelen mensen zich gezien, gehoord en erkend. Iedereen doet zijn werk, voelt zich veilig en prettig. Er is weinig gedonder en crisissen, worden snel en effectief opgelost, zodat weer overgegaan kan worden tot de orde van de dag.

Ouders zijn tevreden, leerlingen voelen zich goed en leerkrachten floreren daar waar ze goed in zijn en dragen dat uit. Weinig spektakel, hoog niveau van welbevinden en verfijnde communicatie.

EΓ©n van de vragen die ik voor Mickey had, ging over in hoeverre je rekening houdt met de dynamiek en het karakter van het paard.

Β 

Mickey vergeleek dat met mensen. Hij antwoordde dat je 1.) Rekening kunt houden met hoe iemand in elkaar steekt en hoe die persoon communiceert en dat dit handig en helpend kan zijn, en 2.) Dat het β€˜werk’ dat er te doen is, daar niet heel veel anders van wordt.Β 

Β 

Het ging op een heel subtiel niveau leren zien daar waar iets een excuus wordt. Om iets maar niet te hoeven of moeten doen. Je vraagt je paard iets en de bedoeling is dat je samen de opdracht uitvoert. Jij en je paard. In harmonie. Zonder elke keer een β€˜discussie’.

Β 

En de mate waarin jij hier effectief mee om kunt gaan, bepaalt in grote mate hoe mensen (en paarden) jou zien als leider.

Vaak vertellen we onszelf op subtiel niveau allerlei kleine en grote verhalen.

β€˜Het lukt mij niet om…, omdat…’

β€˜Ik denk niet dat ik dit kan, want…’

β€˜Ik heb de tijd/middelen/energie/… niet om…’

β€˜Bij ons werkt dat niet, want…’

…

Β 

Kortom. Veel ja…maars. In eerste instantie lijken ze volkomen plausibel. Niets aan de hand. Logisch.Β 

Maar als je verder kijkt, dan worden deze verhalen je eigen overtuigingen.

Een voorbeeld.

Β 

Ik was aan het rijden op Indy tijdens de clinic in mijn zeer comfortabele western performer zadel (de Ferrari onder de westernzadels zeg maar). Want: ik ben niet zo van het Engelse rijstijlgedoe (mijn verhaal).

Β 

Dus toen Mickey mij er vriendelijk op wees dat ik mijn paard vroeg om met hem te dansen met bergschoenen aan, schoot ik in de lach. Waarom ik in dit zadel reed, was zijn vraag. Je hebt toch ook een ander zadel? Klopt. Zadelpasser erbij gehad. Lichtgewicht Engels zadel voor Maren aangeschaft. Paste Indy beter dan mijn westernzadel.

Β 

De feiten. Westernzadels zijn ontworpen voor lange tochten te paard, zodat je paard je uren achter elkaar kan dragen. Je hebt een zadelknop of β€˜ropinghorn’, om een lasso aan te kunnen vastmaken als je een koe vangt. Prima zadels voor die doeleinden. Been there, done that in AustraliΓ«. Veel koeien gedreven. Eindeloos rondgezworven te paard. Geweldig.

Β 

Maar als je verfijnder wil communiceren met je paard (zoals ik nu aan het leren ben), dan is een westernzadel daar niet het meest geschikte zadel voor. Ik vang nu niet elke dag meer koeien zeg maar. Ik wil leren dansen met mijn paard en dat vraagt om een andere set skills en om andere tools.

Β 

En, als je verder wil komen in de dingen die je aan het leren bent, zul je soms dus afscheid moeten nemen van je eigen verhalen/spullen/overtuigingen (vul maar in)…

β€˜Omdat ik me comfortabeler voel in een westernzadel.’

β€˜Omdat ik denk dat ik mijn evenwicht verlies in een Engels zadel.’

β€˜Omdat ik bang ben dat ik er makkelijker af zal vallen.’

Β 

Dat soort overtuigingen spelen allemaal een rol in wat je waarom wanneer doet en niet doet.

Maar als je leert om alles te zien voor wat het is, namelijk maar een verhaal, of overtuiging, dan wordt het veel makkelijker om te doen wat juist is (Engelse zadel). En niet dat wat al heel lang heel erg comfortabel voelt (dat westernzadel).

Β 

Het kan zijn dat je dan een laagje weerstand tegenkomt, als er iets anders van je gevraagd wordt van je leiderschap.

Β 

β€˜Dat past niet bij mij…’

β€˜Ik kan/doe/wil/mag dat niet…’

β€˜Dan moet ik mezelf geweld aandoen…’

β€˜Zo zit ik niet in elkaar…’

β€˜Mijn team accepteert dat niet…’

β€˜Zo werkt dat hier niet…’

…

Op een heel subtiel niveau allemaal verhalen die jezelf misschien al heel lang vertelt.

En die ervoor zorgen dat je alleen doet wat goed voelt voor jou en/of je team/de ouders, maar niet altijd het juiste is.

Β 

En dan kan het zijn dat mensen om zich heen gaan kijken op zoek naar een andere baan elders.

Of dat mensen zich ziek melden.Β 

Dat je het spannend vindt om mensen aan te spreken op hun gedrag.

Dat je liever achter je laptop blijft zitten.

Of dat er wéér een kind in je kantoor gedropt wordt.

Spanning binnen het team.

Of dat er gerommel is in je team, kliekjesvorming, gedoe.

Onrust in de groepen, onder ouders.

Gedoe over de formatie (gaat vaak niet over inhoud, daarover meer in een volgend artikel).

Β 

Allemaal signalen dat je iets belangrijks te doen hebt.

Dat jij je leiderschap mag verfijnen. Een andere rol mag pakken.

Je westernzadel in mag ruilen voor een Engels. Bijvoorbeeld.

Β 

Leiderschap vraagt van je dat je altijd blijft ontwikkelen. Met name op persoonlijk vlak. Je kunt niet groeien zonder bewustzijn en dat begint bij je persoonlijk leiderschap.

Β 

Voor mij betekent dat mezelf blijven ontwikkelen op Γ‘lle vlakken in mijn leven. Op het gebied van relaties en vriendschappen, op het gebied van horsemanship, op het gebied van mijn bedrijf en op het gebied van mijn gezondheid.

Β 

Als ik voel of ervaar dat er ergens iets niet helemaal gaat zoals ik zou willen, of als ik tegen mijn eigen frustraties aanloop (is een zeer krachtige emotie trouwens, omdat deze je aanzet tot het leren van nieuwe vaardigheden), dan ga ik op zoek. Soms kan ik zelf actie ondernemen, soms heb ik hulp nodig. Omdat je niet altijd weet wat je nog niet weet, totdat iemand anders je dat vertelt. Zoals Mickey in dit geval van mijn zadel.

Β 

Ik heb alle verhalen omtrent hulp vragen allang geleden afgepeld. In een samenleving (en zeker in het onderwijs) waar vaak een houding regeert van: ik weet alles, ik kan alles en ik doe alles en als je om hulp vraagt dan ben je zwak.

Of welke overtuigingen je zelf op het vragen van hulp dan ook maar kan hebben.

Β 

We zijn mensen. We leven en leren en werken samen. En zoals onze voorouders allang wisten, kun je niet goed functioneren in je eentje. Daar hebben we toch elkaar voor nodig. In elkaar om hulp vragen schuilt juist een enorme kracht.

Β 

Paarden doen dan van nature al een stuk beter dan wij. Ze hebben geen last van al die verhalen of overtuigingen, maar ze zijn en ze doen. Leiders voor zichzelf en voor de kudde waarin ze harmonieus met elkaar samenleven.Β 

Werkt iets niet (meer), dan gaan ze naadloos over op iets anders dat wel werkt. Ze maken juist optimaal gebruik van de β€˜kracht van de kudde’.

Β 

Hoe jij kunt leren om je effectieve leiderschap te ontwikkelen, dat leer ik je heel graag in een nieuwe LIVE Masterclass: De vijf rollen van een Meesterherder, die ik samen met mijn zeer gewaardeerde collega Femke van der Most geef op haar bijzondere locatie in Den Bommel.

Β 

Wij hebben al onze kennis en expertise gebundeld en samen met de paarden geven wij jou een onvergetelijke ervaring op het gebied van jouw leiderschap.

Β 

Omdat het, juist nu, van cruciaal belang is om je team binnenboord te houden. En daar is effectief leiderschap (en dus de beheersing van alle vijf de rollen van je leiderschap) cruciaal in.

Β 

Tijdens deze LIVE Masterclass leer je:

- Welke rollen leiderschap er zijn en welke kwaliteiten elke rol heeft.

- Wat er gebeurt als je een rol te weinig of juist teveel hebt ontwikkeld.

- Welke rollen jou heel makkelijk afgaan en welke om aandacht vragen.

Β 

Zodat je:

- vanuit rust en ontspanning en vol zelfvertrouwen leiding kunt geven

- beter om leert gaan met werkdruk, spanning en stress (en dat van je team)

- je grenzen helder aan kunt geven (geen kind meer in je kantoor)

- zelfverzekerd lastige gesprekken kunt voeren (en kunt doorpakken)

- je focust op ontwikkeling in plaats van brandjes blussen

- je team overeind en binnenboord kunt houden

Β 

Je bent van harte welkom!

Wij kijken ernaar uit om je te ontmoeten!

Β 

Hier kun je je even aanmelden.

Over de schrijver
Reactie plaatsen