π˜½π™šπ™ π™šπ™£π™™π™¨π™©π™š π™™π™žπ™§π™šπ™˜π™©π™šπ™ͺ𝙧 𝙫𝙖𝙣 π™‰π™šπ™™π™šπ™§π™‘π™–π™£π™™ π™’π™šπ™© π™₯π™šπ™  π™šπ™£ π™«π™šπ™§π™šπ™£ 𝙗π™ͺπ™žπ™©π™šπ™£π™œπ™šπ™―π™šπ™©

π˜½π™šπ™ π™šπ™£π™™π™¨π™©π™š π™™π™žπ™§π™šπ™˜π™©π™šπ™ͺ𝙧 𝙫𝙖𝙣 π™‰π™šπ™™π™šπ™§π™‘π™–π™£π™™ π™’π™šπ™© π™₯π™šπ™  π™šπ™£ π™«π™šπ™§π™šπ™£ 𝙗π™ͺπ™žπ™©π™šπ™£π™œπ™šπ™―π™šπ™©

Ja, dat lees je goed. Eric van ’t Zelfde, van de Dreamschool. Van het succesverhaal van het Hugo de Groot-college dat zich van β€˜het afvoerputje van de stad’ ontpopte tot Β de meest succesvolle Havo van Nederland en beste VWO van Zuid-Holland.

Eric van ’t Zelfde startte de oprichting van de β€˜Superschool’, een β€˜kostschool voor de armen’ waar kinderen van 2-18 gelijke kansen krijgen.

Omdat hij als geen ander wist, dat grenzen van je taal de grenzen van je wereld betekenen.

Politici waren mee, er was een sponsor dus je zou zeggen, gaaf dit! Als je zo’n naam en zo’n ambitie hebt en je krijgt mensen mee en je bent actief bezig om kansengelijkheid praktisch vorm te geven, dan verdien je toch de steun van heel onderwijsminnend Nederland.

Maar nee. Dat is niet wat er gebeurde.

Mensen voelden zich bedreigd. Ze begonnen Eric en zijn school te zien als bedreiging en concurrent voor hun eigen scholen.

Bizar. Want willen we niet allemaal goed onderwijs en gelijke kansen voor iedere leerling?

Blijkbaar zijn de ego’s dan groter dan het grotere geheel. En dan is het makkelijker om iemand (in dit geval Eric) een doos sigaren, een fles whisky en een ontslagbrief te geven. Of β€˜ie β€˜m even wilde ondertekenen. Wat hij dus niet deed. Hulde.

Niet gek dat Eric dezelfde dag nog op de afdeling hartbewaking van het ziekenhuis terecht kwam. Over lichaamssignalen gesproken.

Β 

Eric, dit artikel is voor jou.

Ik hoop dat alle betrokkenen en alle andere besturen en schoolorganisaties zich even achter de oren gaan krabben bij dit verhaal.

Waar gaat dit nog over?

Β 

Over hoe verschrikkelijk belangrijk je bent en met droge ogen iemand die zo bevlogen is, met zulke kwaliteiten en passie voor gelijke kansen voor alle kinderen in één beweging buitenmikt? Om redenen die overal over gaan, behalve over goed onderwijs?

Β 

Of kun je, als je er even boven gaat vliegen, als een Γ©chte en effectieve leider, hier het grotere geheel van zien?

Β 

Wat kunnen we leren van de plannen van Eric? Waar gaat het hier over? Hoe kunnen scholen elkaar versterken en samenwerken? Dan hoeft dat niemand leerlingen te kosten, want dan doe je dat samen. Gebruik maken van alles wat je samen hebt, zodat je de beste mensen op de beste plekken kunt zetten. En zo samen het beste onderwijs kunt maken. 1 en 1 is 6 zeg maar.

Β 

Te vaak zie ik nog ego-getrut op kleine en grote schaal.

Twee scholen in één gebouw. Gezeur om niks. Ruzie over een verdeling van de opbrengsten van een lootjesverkoop. Gymzaalgebruik. Je herkent dat misschien wel.

En de stress en de spanning die dit bij schoolleiders teweeg brengt.

Β 

Besturen die elkaar het licht in de ogen niet gunnen.

Elkaar in de haren vliegen om personeel ten tijde van arbeidskrapte.

Vertikken om samen te werken. β€˜Eigen volk eerst’.

Β 

Hallo?

Waar gaat het hier nou eigenlijk over?

Β 

De arrogante houding van we weten alles, we kunnen alles en we hebben alles (en we zijn beter dan een ander) zegt zoveel meer over je eigen onvermogen, onzekerheid en volkomen ineffectief en soms zelfs incapabel leiderschap.

Β 

Daar wordt echt niemand beter van. En de kinderen al helemaal niet.

Β 

Kom dus van die apenrots af.Β 

Je bent ook maar gewoon een ambtenaar en een schakel in het grotere geheel.

En als je je bedreigd voelt, wat zegt dat dan over jou en over je organisatie? Waar ben je dan zo bang voor? Word je geconfronteerd met je eigen schaduw door iemands grootste licht?

Denk je dat jij dat niet hebt? Dat je moet wedijveren? Dat als iemand anders straalt, dat jij dan minder lijkt/bent/kunt?

Β 

Zoals Marianne Williamson al zei:Β 

β€˜Het is ons licht, niet onze duisternis waar we het allerbangst voor zijn.’

Β 

En juist als je op een sleutelpositie zit, wat zou jij kunnen doen om mensen te verbinden, elkaar op te zoeken, met elkaar samen te werken, kennis en expertise te delen? Toegeven dat iemand anders het op sommige punten beter weet en kan. En daar je voordeel mee doen voor het grotere geheel.

Β 

Want het gaat helemaal niet om jou of om mij.

Β 

Het gaat om het werk dat we hier samen te doen hebben.

Β 

En als er iemand komt met een lumineus idee en geweldig plan, dan zouden we dat met zijn allen moeten supporten. Politiek, onderwijs, ondernemers. En gaan experimenteren, samenwerken, kijken wat er lukt en hier samen van leren. Hoe cool is dat?!

Β 

Eric is geen prutser. Hij heeft meerdere malen bewezen uit wat voor hout hij gesneden is. Als ik bestuurder zou zijn, zou ik hem vandaag nog een baan aanbieden. Met carte blanche voor zijn ideeΓ«n. Ga maar, doe maar. Want ik geloof in je en in wat je neer wil zetten. Ga het maar doen.

Β 

Hoe denk je dat Eric zich dan zou voelen?

En andere schoolleiders als je dit tegen ze zou zeggen?Β 

Β 

Geef schoolleiders hun rechtmatige autonomie. Stop met dat onzinnige ego-gedoe.

Wie herinner jij je over 20 jaar nog? De man (of vrouw) die Eric met pek en veren buiten mikte, of Eric van ’t Zelfde als onderwijspionier? Voor het werk dat hij deed?

Β 

En hoe wil jij dat mensen jou over 20 jaar zullen herinneren?

Iemand die leefde en werkte vanuit angst, of vanuit vertrouwen?

Β 

Effectief leiderschap gaat voor mij over eigendom leren nemen over alles wat je tegenkomt. Het leren zien van je ego voor dat wat het is. We hebben het in praktische zin nodig en is ook zeker nuttig, maar in de juiste mate. Zodra je merkt dat je gedreven wordt door angst, is je ego verre van helpend en gaat letterlijk en figuurlijk over lijken om de status quo te behouden of om iets te (af te) pakken wat de ander heeft wat jij graag wil hebben.

Β 

Dit leidt vaak tot je persoonlijk aangevallen voelen, onenigheid, verstoorde relaties, ruzies, familievetes, oorlogen en onzinnige ontslagprocedures.Β 

Β 

Effectief leiderschap gaat over het leren zien wat van jou is en wat van de ander is en het leren inzetten van alle rollen die je hebt te ontwikkelen als leider. Evenwichtig. Zonder lading, zonder oordeel. Maar omdat die situatie nu eenmaal dat van je vraagt.

Paarden zijn hier meesters in. Die doen. Die leiden. Elk moment van de dag.

Β 

Zo leer je alles voelen en omarmen wat zich aandient, je lessen eruit te halen Γ©n weer door te gaan. Je leert om alle 4 je intelligenties te ontwikkelen en op elkaar af te stemmen, omdat je aan alle 4 evenveel waarde leert hechten. Cognitief, fysiek, emotioneel en intuΓ―tief.Β 

Β 

Dat helpt je om:

Β 

- vanuit rust en ontspanning en vol zelfvertrouwen leiding te geven

- beter om te leren gaan met werkdruk, spanning en stress

- je grenzen helder aan te geven (geen kind meer in je kantoor)

- zelfverzekerd lastige gesprekken kunt voeren

- je te focussen op ontwikkeling in plaats van brandjes blussen

- je je team overeind en binnenboord te houden

Β 

Alleen dan kun je op het juiste moment, de juiste dingen doen. Omdat je altijd het grotere geheel dient. Het allerbeste onderwijs maken voor jouw kinderen.

Β 

Lieve mensen, ik weet hoe het is om leerkracht/IB-er/MT-er te zijn en ik weet hoe het is om op de stoel van de schoolleider te zitten. Als ervaringsdeskundige van een stevige burn-out en een ontslag kan ik me wel iets voorstellen bij anderen die zoiets meemaken, in dit geval Eric.

Β 

En de lessen die ik hieruit afgelopen 25 jaar geleerd heb, zijn goud. Ik heb ontzettend veel geleerd over (in)effectief leiderschap, niet in het minst van mijn twee paarden, Indy en Ramses.

Β 

Elke dag opnieuw testen ze mijn betrouwbaarheid. Ben ik er? Sta ik er? Kunnen ze mij vertrouwen als leider van de kudde? Wat heb ik te doen of te laten? Hoe voel ik mij? Wat krijg ik teruggespiegeld van mijn gedrag en gevoel? Wanneer ontstaat er Γ©chte verbinding? En als die er is, dan is dat magisch. Dan reageren ze alleen al op mijn ademhaling. Want E=MC2. Alles is energie.

Β 

EΓ©n van de belangrijkste lessen vanuit mijn ervaringen deel ik hier alvast met je.

Β 

β€˜Stel alleen de vraag als je klaar bent voor het antwoord’.

Β 

Laat het maar even bezinken, wordt volgende week vervolgd…

Β 

In deze tijd vraagt leidinggeven nogal wat van je. Het einde van het schooljaar nadert, de druk loopt op, want dit jaar moet afgerond worden en je bent alweer bezig met het volgende. Misschien maak je je zorgen over sommige leden van je team.

Hoe hou je ze overeind? En ook nog binnenboord?

Β 

Er zijn geen quick fixes want daarvoor zijn de problemen in onderwijsland te groot en te complex, maar wat ik wel zeker weet, is hoeveel impact jij kan hebben als schoolleider op het welbevinden, vertrouwen en gezondheid van je team.

Β 

Mocht jij meer willen weten over wat jij nog meer kan doen om je team binnenboord te houden komende tijd, dan ben je van harte welkom bij mijn gratis online masterclass:

Hoe houd ik mijn team binnenboord?

Β 

Wat jij kunt doen als schoolleider om je formatie rond te krijgen Γ©n te houden, vanuit vertrouwen en verbinding de relatie met je team te verstevigen, zodat iedereen graag onder jouw bezielende leiding heel graag blijft!

Β 

Ik neem je mee in mijn kennis en ervaring over daadkrachtig en effectief leiderschap en wat we daarover van paarden kunnen leren in verbinding met onszelf, vanuit congruentie en authenticiteit in relatie tot de ander.

Β 

Geef je even op via deze link, dan zie ik je dinsdag 9 mei 13.00.

Β 

β€˜Stel alleen de vraag als je klaar bent voor het antwoord’.

Β 

Wat betekent deze zin voor jou?

Β 

Groet,

Rixta


https://academievoorontspannenonderwijs.nl/hoehelpikmijnteamonzeoudesystemenlostelatenbijonderwijsvernieuwingen/

Over de schrijver
Reactie plaatsen