Mijn duidelijkheid en daadkracht werkte nu tegen mij en ik had geen andere strategieën tot mijn beschikking.
Ik begon het plezier in mijn werk te verliezen. Zelfs zo erg, dat ik een stevige burn-out terecht kwam en de handdoek in de ring gooide. Geen onderwijs meer voor mij. Ik had het er hélemaal mee gehad. Ik weet niet hoe het was gegaan als ik Ramses toen niet had gehad. Eindeloos zwierf ik met hem door de polder, in weer en wind, stap voor stap. En voelde ik zijn liefdevolle aanwezigheid, zijn kracht en wijsheid. Ik weet niet hoeveel tranen ik in zijn vacht heb uitgehuild. Ik wist niet meer wie ik was.
Dit speelde zich af in 2008-2009. Een paar jaar geleden vielen 1 op de 7 leerkrachten en schoolleiders onderuit. De cijfers zijn stijgend en ook de leeftijd van uitval wordt steeds lager. Anno nu gaan 1 op de 4 onderwijsprofessionals onderuit. Als oorzaken worden vaak genoemd de onvoldoende en tijdige begeleiding, de ervaren hoge werkdruk, lastige gedrag van leerlingen (en collega’s/ouders) en onvoldoende autonomie over hun werkzaamheden. Het verloop (vaak binnen 5 jaar) is groot binnen schoolorganisaties. Veelbelovende schoolleiders en leerkrachten gaan wat anders doen. En die zijn we voorgoed kwijt.
Neem ik je even mee terug naar de kleine Rixta, dan zie je een eigenwijs meisje met veel passie. Het was volle kracht vooruit of stilstaan, mentaal, fysiek en emotioneel. Mijn ouders gingen uit elkaar toen ik 9 jaar oud was. Dat was een heftige periode. Voor ons allemaal. Ik had het gevoel dat ik de regie over mijn leven totaal kwijt was.
Later, in 2009, toen ik de grip op mijn leiderschap kwijtraakte, begon te twijfelen aan mezelf, supergefrustreerd raakte en uiteindelijk volkomen uitgeput in een burn-out terechtkwam, had ik wéér het gevoel dat ik de regie kwijt was. Regie is dus best wel een dingetje bij mij, zeg maar.
Omdat ik zo goed weet hoe het is om de regie kwijt te raken, over je team, over ouders, (verander) processen in de school, over jezelf, over de dingen die gebeuren in je leven waar je totaal geen stuur over hebt, ben ik me heel erg bewust van de keuzes die ik maak. Mijn burn-out leerde me veel over mezelf. Over grenzen en over de regie weer pakken over mijn eigen leven. En carrière. Over keuzes maken. Over wat er écht toe doet, over wat ik belangrijk vind. Wat geeft me energie en wat kost me energie? Alles wat mij niet dient, daar stop ik mee of ik besteed het uit (als het echt moet).
Gelukkig koos ik ervoor om me te verdiepen in datgene wat ik nog steeds het allerleukste vind. Persoonlijk leiderschap, sociaal emotionele ontwikkeling en alles wat hoort bij de ontwikkeling van ons bewustzijn als mens en ons bijbehorende gedrag. Het was een buitengewoon boeiende ontdekkingstocht naar wie ik was en wat mijn nieuwe rol zou zijn.
Ik pakte de regie weer terug over mezelf en over mijn carrière en volgde een aantal opleidingen en begon voor mezelf als kindercoach en onderwijsgedragsspecialist op scholen. Vele groepen en leerkrachten heb ik mogen begeleiden naar meer rust, ontspanning en plezier. Rode draad was elke keer opnieuw het ontwikkelen van hun eigen persoonlijk (en vaak daadkrachtig) leiderschap.
Inmiddels help ik scholen om de boel weer op de rit te krijgen bij ingewikkelde problematieken binnen hun organisatie. Ik help schoolleiders met hun daadkrachtig leiderschap, zodat ze vanuit congruentie, authenticiteit en verbinding kunnen leidinggeven aan zichzelf, aan anderen en aan processen. Om uitval te voorkomen, om de sfeer op school te verbeteren, om elkaar op een prettige manier feedback te kunnen geven, om veranderprocessen soepeler te laten verlopen, om ouders op een positieve manier te betrekken bij je onderwijs, om beter om te kunnen gaan met lastig gedrag, uiteindelijk gaat het altijd in de kern om (daad) krachtig leiderschap.
En wat daarvoor nodig is, beoefen ik zelf elke dag. Het is een spier die je kunt trainen. Net als aandacht. Net als je biceps. Of je sixpack. Als je oefent.😉