Mentorprogramma Daadkrachtig Leiderschap

Mentorprogramma Daadkrachtig Leiderschap

Leer meesterschap ontwikkelen over die stukken in jezelf:

- die je tegenhouden

- die je onzeker kunnen maken

- of die je keuzes laat maken die eigenlijk niet de jouwe zijn.


Je leert om je eigen Mentor te zijn en ik loop daarin een half jaar met je mee om je te begeleiden in je proces.

Daadkracht gaat over het omarmen van alles wat zich aandient in dat hele proces en hier eigenaarschap over leren ontwikkelen, kortom leren om comfortabel te worden met het ongemak dat je kunt ervaren in lastige situaties en op spannende momenten.

15+ jaar

expert krachtig leiderschap

100+

leerkrachten/schoolleiders succesvol begeleid

25+ jaar+

ervaring onderwijsexpert

Mijn verhaal

In 2007 startte ik vol enthousiasme met mijn nieuwe functie als schoolleider.

Wat een spetterend begin van mijn nieuwe carrière had moeten worden, werd uiteindelijk een mission impossible.


Ik was de 7e directeur in 5 jaar tijd, er was een hoop onrust en gedoe op de school en ik had een duidelijke opdracht van het bestuur. Zorg voor rust en stabiliteit en doe wat nodig is om dat voor elkaar te krijgen.


Met mijn oneindig enthousiasme ging ik aan de slag. Het ging een half jaar goed. Nadat ik rond had gekeken en aandacht had voor relaties, was het nu tijd voor actie. Ik voerde beleid uit, handhaafde afspraken, moest soms nee zeggen tegen ouders of leerkrachten en verantwoordelijkheden terugleggen daar waar ze hoorden. Maar dat pakte toch iets anders uit dan ik had gehoopt.


Gevolg: nog meer onrust in het team, sommige leerkrachten waren blij met mij en wat ik aan het doen was (eindelijk duidelijkheid) sommige leerkrachten waren woedend en meldden zich ziek, sommige ouders meldden hun kinderen aan omdat er eindelijk een daadkrachtige directeur was en anderen haalden hun kind(eren) van school af en gingen een deurtje verder omdat ze hun zin niet kregen.


Ik dacht na mijn ervaring in Den Haag dat ik wel tegen een stootje kon als het ging om boze ouders met zwaaiende paraplu’s en ongewenst gedrag van leerlingen, maar de functie van schoolleider vroeg weer om hele andere competenties. En blijkbaar had ik nog veel te leren.


Nu kan ik hier heel stoer over doen, maar alles wat er toen gebeurde, raakte mij diep. Het was afschuwelijk. Ik deed zo mijn best en het was niet goed genoeg. Ik was niet goed genoeg. Ik was niet genoeg. Ik sleepte me elke dag naar mijn werk toe, fietste door de polder met harde tegenwind en vroeg me af of dit allemaal nog wel zo leuk was. Ik voelde niet hoe moe ik was. Ik voelde niet hoeveel spanning ik had in mijn lichaam. Ik had niet door dat ik al heel lang in de overdrive en de overlevingsstand stond. Omdat ik nooit geleerd had om naar mijn lichaam te luisteren. Ik had een hoofd en daar deed ik alles mee. En mijn lichaam, dat was het vervoersmiddel van dat hoofd.


Lang verhaal kort, ik kwam in een stevige burn-out terecht en het duurde even voordat ik weer was opgekrabbeld.


Maar deze hele periode heeft me uiteindelijk ontzettend veel geleerd over mezelf en over leidinggeven.

Ik heb geleerd om dingen anders te doen. Ik heb geleerd om mijn regie weer terug te pakken over mijn gezondheid, mijn leven en mijn werk. En het is en blijft een boeiende reis met vallen en opstaan en elke dag opnieuw afstemmen op hoe het mij is, wie ik ben, wat ik te doen heb hier en wat ik mag loslaten wat mij niet meer dient. Het hele proces van eigendom nemen over mijn eigen verantwoordelijkheden, authenticiteit verkiezen boven conformiteit en te staan voor wie ik ben en wat ik te zeggen heb en daar een voorbeeld in te kunnen zijn voor anderen, is voor mij persoonlijk en krachtig leiderschap en daarom deel ik mijn verhaal hier met jou.


Omdat ik weet hoe het is om leerkracht te zijn, ik weet hoe het is om schoolleider te zijn en ik weet hoe het is om ouder te zijn.

Ik weet hoe het voelt als het even niet zo lekker loopt, ik weet hoe eenzaam je je aan de top kunt voelen en ik weet hoe het is om dagelijks brandjes te moeten blussen en aan alle verwachtingen proberen te voldoen.


En ik weet ondertussen ook, na 30 jaar ervaring en 15 jaar onderzoek naar visionair leiderschap en sociaal-emotionele intelligentie, wat je nodig hebt om krachtig leiding te kunnen geven aan jezelf, aan je team en aan ouders en kinderen. En dat vraagt best iets van je. En daarom help ik jou graag met het optimaal ontwikkelen van jouw daadkrachtig leiderschap, zodat jij je werk met passie en plezier kunt blijven doen. Vanuit verbinding, vanuit congruentie en vanuit authenticiteit.


Omdat het onderwijs jou nodig heeft. Uitdagingen genoeg. We hebben nog veel te doen.

Trek topleerkrachten aan

Effectieve, krachtige en betrouwbare (school)leiders hebben dit gemeen: Ze hebben geen leerkrachtentekort. 

Zo kunnen ze elke dag met een krachtig, fit en gezond team kwalitatief en betekenisvol onderwijs maken. In dit programma ontdek je op een diep niveau waarom grote en kleine mensen doen wat ze doen en hoe je hier invloed op uit kunt oefenen als mens en schoolleider die je bent. 

- Zo houd je niet alleen je team binnenboord en overeind, maar trek je ook nog eens die topleerkrachten aan die je graag zou willen hebben.

- Kun je je team beter aanvoelen en hen helpen om vanuit jullie missie en drive zich te blijven ontwikkelen, maar ook genoeg lucht krijgen zodat ze het tempo kunnen bijhouden en onderwijskundige ontwikkelingen goed geïmplementeerd en geborgd kunnen worden.

- En voorkom je dat mensen terugvallen in oud (niet helpend) gedrag wanneer de druk oploopt.




Kracht van de kudde

Om jou de begeleiding te geven die je nodig hebt en je te leren hoe je dingen anders kunt doen, zodat je je werk met passie en plezier kunt blijven doen, heb ik een mentorprogramma voor jou op maat ontwikkeld.


De focus ligt op jouw persoonlijke ontwikkeling en leiderschap. Elke livedag breng je je eigen thema's in waar ik bij aansluit. Dit kan bijvoorbeeld gaan over teamontwikkeling en onderwijskundige ontwikkelingen, maar ook over groepsdynamiek, rust en stabiliteit, keuzes maken, wanneer je ruimte moet geven, wanneer je ruimte moet nemen, hoe je grenzen aangeeft, hoe je lastige gesprekken kunt voeren en diepen we je visie en je kwaliteiten verder uit. Ook leer welke leiderschapsrollen je al heel goed af gaan en welke  jij te ontwikkelen hebt om structureel aan de kwaliteit van je onderwijs te kunnen werken. Crisis of niet. En hoe deze rollen verdeeld zijn binnen je team, zodat je nog beter mensen tot hun recht kunt laten komen door hun kwaliteiten goed in te zetten.


Als onderwijsexpert op het gebied van sociaal emotionele intelligentie en visionair leiderschap ben ik er als mentor voor jou. Door de combinatie van live en online bijeenkomsten kan ik jou het beste ondersteunen en helpen groeien. Dit doe je samen in een groep, omdat groei zich sneller ontwikkelt bij interactie. (En omdat het een stuk leuker is dan in je eentje ploeteren. 😊)


In dit programma gaan we in een kleine groep met en bij de paarden aan de slag tijdens 6 livedagen, op een prachtige locatie in de natuur. In alle rust en ruimte, zodat je je even helemaal kunt terugtrekken uit de röring van de dag en je je even helemaal kunt afstemmen op jezelf en je eigen proces.


Tijdens deze livedagen staat jouw eigen thema centraal waar je aan de hand van ervaringsgerichte oefeningen praktisch mee aan de slag gaat. De paarden zijn op deze dagen je grootste leermeesters. Ze nodigen je uit om in het hier en nu te zijn en te blijven, zodat je vanuit verbinding met jezelf contact met hen kunt maken en met hen kan communiceren en samenwerken. Vanuit wederzijds respect, congruentie en authenticiteit. Paarden laten je op elk moment ervaren wat je nodig hebt en die inzichten neem je mee naar je dagelijkse praktijk. Ik faciliteer je tijdens de sessies bij de paarden.

Je hebt geen ervaring met paarden nodig om hieraan deel te kunnen nemen. Als je bang bent voor paarden, blijf je gewoon achter het hek. Alles is ok. Het gaat om jouw proces en dat wat jij daarin mag leren.

Wat zeggen anderen over mij?

Ik ervaar nu veel meer rust en vertrouwen in mijzelf en in mijn proces. Ik ben een betere leider geworden die ik mijn collega's gun.

Ik had dit traject nooit willen missen, het maakt mij bijna een ander mens, hoewel ik ook mezelf blijf. Ik versterk de mooie dingen van mijzelf.

Dankjewel Rixta, voor jouw geduld en jouw inzichten. De open vragen en de oprechtheid waarmee je dit alles hebt vormgegeven.

iOja, en ik had meer sollicitanten dan vacatures einde schooljaar!

Roeland Omlo - schoolleider van bs Het Avontuur, Dalfsen

Ik kan mijn verschillende leiderschapsrollen nu veel beter inzetten. Ik kan mensen en situaties nu veel beter aanvoelen en vertrouw veel meer op mijn gevoel en intuïtie. Ik ben nu veel meer in balans, ervaar innerlijke rust en meer (zelf)vertrouwen. Dank Rixta! Voor al deze mooie inzichten en de persoonlijke groei die ik doorgemaakt heb. Dit heeft bijgedragen om prettiger in mijn vel te zitten voor nu en de rest van leven. Ik ga deze waardevolle dagen missen en denk er met een warm en dankbaar gevoel aan terug!

Tamara Schlick - schoolleider kbs Het Schoolhuys, Houten

Wat brengt het mentorprogramma daadkrachtig leiderschap jou?

  • Verdieping in jezelf, je eigen thema’s en je eigen persoonlijk leiderschap – je ontwikkelt meesterschap over je sociaal-emotionele intelligentie, waardoor je meer gaat waarnemen van jezelf en van je omgeving, je leert hierdoor beter te (onder) scheiden wat van jou en wat van de ander is en hierdoor ervaar je rust, ontspanning en zelfvertrouwen in jezelf en in het contact met de ander.
  • Vijf rollen van een Meesterherder – op deze dag gaan we aan de slag met alle rollen van je leiderschap en hoe je dit vertaalt naar je team, zodat iedereen volledig tot zijn recht komt. Je leert de voor- en nadelen van elke rol, zodat je ze bewust in een heel vroeg stadium in kunt zetten, voordat situaties toxisch kunnen worden in je school.
  • Je ervaart een diep gevoel van rust en zelfvertrouwen, ook op de momenten die je lastig vindt, zodat je precies kunt doen wat die situatie van je vraagt op dat moment, ook in lastige spannende en moeilijke situaties.
  • Je ontdekt het verschil in jouw ‘zone of excellence’ waar jouw ‘zone of genius’ ligt en wat je daarmee wil, zodat ook jij als schoolleider volledig tot je recht komt.
  • Je leert op een heel diep niveau waarom kleine en grote mensen doen wat ze doen en kan op dat niveau bij hen aansluiten in je manier van leidinggeven, zodat je hun kwaliteiten volledig kunt benutten.
  • Grote en kleine mensen voelen mensen zich veilig bij jou en die sfeer straalt van binnen naar buiten, zodat je niet alleen topleerkrachten, maar ook ouders en leerlingen aantrekt omdat er een positief imago ontstaat.



Praktische zaken Mentorprogramma

Duur: 6 maanden

Contactmomenten:

- 6 livedagen (groep) - op een prachtige locatie in de natuur, inclusief goed verzorgde lunch, koffie, thee en tussendoortjes

- 6 x online implementatiecall (groep)

Online leeromgeving:

Info en materiaal van thema’s, o.a.:


- Ontspannen & Daadkrachtig Leiderschap

- Visieontwikkeling & Onderwijsvernieuwingen

- Feedback & Communicatie

- Productieve Gesprekken

- 5 Rollen van een Meesterherder         


Besloten appgroep:  Voor vragen en support.



Heb je interesse in het              Mentorprogramma Daadkrachtig Leiderschap?

Neem dan contact met me op per mail, app of telefoon, dan maken we kennis en beantwoord ik al je vragen. 
rixta@academievoorontspannenonderwijs.nl

Telefoon:  +31 6 48 46 50 42.

Persoonlijk Leiderschap is een ongoing proces. 

Ik adem, leef en belichaam dit elke dag en ik help jou hetzelfde te doen. 

Niet omdat je dit niet alleen zou kunnen, maar omdat je zoveel kunt leren van mij en van de groep. (En omdat het ook gewoon leuker is :-))

De paarden zijn hierin mijn grootste leermeesters doordat ze me elke keer weer leren om mijn volle potentieel te leven door volledig mezelf te zijn. En dat gun ik jou ook.

Voel je dat het nu tijd is om je leiderschap verder te ontwikkelen?

En ben je op zoek naar je volgende stap?

Voor jezelf, je team en de nieuwe generatie?

Omdat je voelt dat je iets belangrijks te doen hebt?

Dit programma is geen standaardprogramma en vind je verder nergens in onderwijsland.

Omdat er niets zo krachtig is als ervaringsgericht leren over jezelf, je eigen thema's en wat jij kunt leren over leiderschap van de paarden. 

Hoe je congruent en authentiek kunt blijven en onder alle omstandigheden in verbinding kunt zijn, met jezelf en vandaaruit met de ander, op een manier die bij jou past. 

Dan kun je je visie doorontwikkelen, je onderwijs anders gaan organiseren en samen met een krachtig en gezond team elke dag weer opnieuw samen kwalitatief, evenwichtig en betekenisvol onderwijs maken.


De investering voor dit programma bedraagt € 6.500,- exclusief 21% BTW.