06 - 48 46 50 42

Mentorprogramma Daadkrachtig Leiderschap

Ontwikkel meesterschap over lastige situaties en spannende momenten.
Breng rust, ontspanning en zelfvertrouwen in jezelf en in je school.

s

Groot verloop of verzuim?

Zit jij regelmatig met je handen in het haar omdat je geen idee hebt hoe je alle groepen kunt bemensen? En lukt het je niet om iedereen binnenboord en overeind te houden?

s

Ontwikkelingen verlopen stroef

Hebben jullie een kwailiteitsslag in je onderwijs te maken, maar verlopen deze ontwikkelingen niet zo soepel als je graag zou willen?

s

Onrust op school

Ervaar je onrust binnen je team en/of in de groepen? Loopt de spanning regelmatig op en ben je vaak brandjes aan het blussen?

Ontwikkel daadkrachtig en ontspannen leiderschap vanuit rust en zelfvertrouwen, zodat je je team overeind en binnenboord houdt en topleerkrachten aantrekt.

Effectieve, krachtige en betrouwbare (school)leiders hebben dit gemeen:

Ze geven leiding vanuit een gevoel van rust, ontspanning en stabiliteit, en dat is merkbaar in de sfeer en ontwikkeling van de hele school. Mensen voelen zich prettig, ervaren veel werkplezier en zijn minder vaak ziek. Ze hebben hierdoor weinig verloop en een laag ziekteverzuim. En dus geen lerarentekort. Sterker nog: leerkrachten staan bij hen in de rij.

Wil jij:

  • Niet alleen je team binnenboord en overeind houden, maar trek je ook nog eens die topleerkrachten aan die je graag zou willen hebben?
  • Je team vanuit visie te ondersteunen in het verbeteren en borgen van jullie kwaliteit?
  • Je team faciliteren naar meer rust, werkplezier en ontspannen onderwijs?

Vanuit daadkrachtig en ontspannen leiderschap elke dag samen met een krachtig, fit en gezond team kwalitatief en betekenisvol onderwijs maken waarbij iedereen volledig tot zijn recht komt.

Visionair en onderwijspionier

In 30 jaar onderwijs heb ik veel geleerd over leiderschap. In 2007 begon ik als schoolleider in een klein Zeeuws dorp, met als opdracht rust en stabiliteit te brengen op een school die veel onrust kende. Ondanks mijn oneindig enthousiasme en eerdere ervaringen als leerkracht en MT-lid, liep ik tegen weerstand en wantrouwen aan.

Uiteindelijk raakte ik opgebrand en kwam in een burn-out terecht. Het proces wat daarna volgde, bracht mij tot zelfreflectie en eigenaarschap en leidde tot diepere inzichten over leiderschap en persoonlijke groei.

Ik verdiepte mij in de jaren die volgde op het gebied van gedrag, visionair leiderschap en sociaal-emotionele intelligentie. Ik richtte mijn eigen onderwijsadviesbureau op en hielp ik schoolleiders en hun teams naar rust in de groep, rust op school en vertrouwen in zichzelf en in hun eigen leiderschap.

En ik leerde nog het meest over leiderschap van en bij de paarden, die ook al met me meeliepen sinds dat ik in 1999 terug was gekomen van mijn wereldreis. Ik ontwikkelde mijn ‘horsemanship’ en werd steeds beter in het op een natuurlijke manier communiceren met paarden. Neveneffect was dat mijn eigen persoonlijk leiderschap meegroeide met elke les die ik van de paarden leerde, met name van mijn eigen paard Ramses. (Zie mijn boek: ‘Ramses en het geheim van krachtig leiderschap – voo ontspannen teams en betekenisvol onderwijs’).

In 2020 richtte in de Academie voor Ontspannen Onderwijs op en kwam mijn kennis en expertise over leiderschap en paarden samen in mijn programma’s.

Er is niets mooiers dan je eigen leiderschap te ontwikkelen in de nabijheid van paarden. Hun rust, hun kalmte, hun kracht en wijsheid nemen je op onnavolgbare wijze mee op je ontdekkingstocht naar wie jij wil zijn als leider.

Een sterk en volledig team

Toen deze schoolleider het Mentorprogramma kwam volgen, wilde hij meer rust in zichzelf en in zijn werk ervaren. We gingen aan de slag en hij merkte dat de oefeningen tijdens de livedagen hem nieuwe inzichten brachten, die hem hielpen om die stabiele, daadkrachtige en rustige ontspannen leidinggevende te zijn die hij zijn team graag gunde. Neveneffect was dat hij geen vacatures hoefde te plaatsen, mensen wilden graag bij hem blijven werken, en trokken door alle positieve verhalen ook weer nieuwe leerkrachten aan.

Soepele onderwijsontwikkelingen

Deze schoolleider had een opdracht om de onderwijskwaliteit en imago van haar school te verbeteren. In eerste instatie ging het goed, maar na een tijdje ontstond er gedoe en weerstand in haar team. We gingen aan de slag met het ontwikkelen van haar leiderschap. Ze ontdekte waar ze haar ruimte meer in kon en mocht nemen, grenzen aangeven en de verantwoordelijkheid daar leggen daar waar hij hoorde. Na een dynamische periode keerde de rust weer terug in de school. De schoolleider zat lekkerder in haar vel, en kon haar team vanuit rust en zelfvertrouwen meenemen in alle ontwikkelingen.

Ontspannen onderwijs vanuit rust

Op deze school was veel onrust en gedoe binnen het team, maar ook binnen sommige groepen. Er zat regelmatig een kind in het kantoor van deze schoolleider, of een leerkracht die het even niet meer zag zitten. Gedrag van sommige leerlingen liep de spuigaten uit en feedback was echt een dingetje binnen dit team. Toen ze aan de slag ging met dit Mentorprogramma ontdekte ze hoe de de vijf rollen van een meesterherder goed kon inzetten, zodat ze eerder en effectiever kon ingrijpen waar nodig. Ook verbeterde de sfeer op school, waardoor leerkrachten weer vanuit rust en ontspanning konden werken, waardoor het gedrag van hun leerlingen ook verbeterde. De schoolleider nam haar team mee in een nieuwe manier van communiceren, waardoor het steeds gewoner werd om elkaar aan te spreken op gedrag en onderlinge relaties en verstandhoudingen verbeterden.

Rust en vertrouwen

 

‘Voordat ik deelnam aan dit traject zat ik veel in mijn hoofd. Ik bleef soms piekeren en gesprekken eindeloos analyseren. Ik voelde me niet altijd even zeker in mijn leiderschap. Nu ervaar ik veel meer innerlijke rust en zelfvertrouwen, ben meer in balans. Ik durf kwetsbaar te zijn en gebruik te maken van mijn gevoel en intuïtie. Ik heb geleerd om verschillende leiderschapsrollen in te zetten op een manier die bij mij past. Dit traject heeft me op alle vlakken persoonlijk doen groeien en ben dankbaar voor alle mooie inzichten en ervaringen’.

– Tamara Schlick, schoolleider
deelnemer Mentorprogramma Daadkrachtig Leiderschap

 

‘Ik ervaar nu veel meer rust en vertrouwen in mijzelf, mijn route en mijn proces. Ik kan mijn leiderschapsrollen nu veel beter toepassen. Ik ben nu een betere leider die ik mijn collega’s gun. Ik had dit traject niet willen missen’.

– Roeland Omlo, schoolleider
deelnemer Mentorprogramma Daadkrachtig Leiderschap

Focus op jouw persoonlijk leiderschap

In dit programma gaan we in een kleine groep met en bij de paarden aan de slag tijdens 6 livedagen, op een prachtige locatie in de natuur. In alle rust en ruimte, zodat je je even helemaal kunt terugtrekken uit de röring van de dag en je je even helemaal kunt afstemmen op jezelf en je eigen proces.

Tijdens deze livedagen staat jouw eigen thema centraal waar je aan de hand van ervaringsgerichte oefeningen praktisch mee aan de slag gaat. De paarden zijn op deze dagen je grootste leermeesters. Ze nodigen je uit om in het hier en nu te zijn en te blijven, zodat je vanuit verbinding met jezelf contact met hen kunt maken en met hen kan communiceren en samenwerken. Vanuit wederzijds respect, congruentie en authenticiteit. Paarden laten je op elk moment ervaren wat je nodig hebt en die inzichten neem je mee naar je dagelijkse praktijk. Ik faciliteer je tijdens de sessies bij de paarden.

Je hebt geen ervaring met paarden nodig om hieraan deel te kunnen nemen. Als je bang bent voor paarden, blijf je gewoon achter het hek. Alles is ok. Het gaat om jouw proces en dat wat jij daarin mag leren.

Elke livedag breng je je eigen thema’s in waar ik bij aansluit. Dit kan bijvoorbeeld gaan over teamontwikkeling en onderwijskundige ontwikkelingen, maar ook over groepsdynamiek, rust en stabiliteit, keuzes maken, wanneer je ruimte moet geven, wanneer je ruimte moet nemen, hoe je grenzen aangeeft, hoe je lastige gesprekken kunt voeren en diepen we je visie en je kwaliteiten verder uit. Ook leer welke leiderschapsrollen je al heel goed af gaan en welke  jij te ontwikkelen hebt om structureel aan de kwaliteit van je onderwijs te kunnen werken. Crisis of niet. En hoe deze rollen verdeeld zijn binnen je team, zodat je nog beter mensen tot hun recht kunt laten komen door hun kwaliteiten goed in te zetten.

Als onderwijsexpert op het gebied van sociaal emotionele intelligentie en visionair leiderschap ben ik er als mentor voor jou. Door de combinatie van live en online bijeenkomsten kan ik jou het beste ondersteunen en helpen groeien. Dit doe je samen in een groep, omdat groei zich sneller ontwikkelt bij interactie.

(En omdat het een stuk leuker is dan in je eentje ploeteren 😊)

Paarden zijn je grootste leermeesters

Tijdens de livedagen ervaar je wat je nodig hebt om je leiderschap op elk moment en onder alle omstandigheden te verdienen. De paarden nodigen je uit om op elk moment aanwezig te zijn en te doen wat je zegt, vanuit verbinding, congruentie en authenticiteit. Dat zorgt voor rust, kracht en zelfvertrouwen in jezelf en in connectie met de ander.

Jouw proces staat centraal

In dit groepsprogramma is er genoeg ruimte voor jou als individu. Je geeft zelf je thema’s en leerdoelen aan en ook breng je je eigen casussen mee. Ik coach je op je eigen proces, zodat je precies krijgt wat je nodig hebt. Het programma is dusdanig flexibel, dat we naadloos kunnen schakelen in het moment, en iedereen er het maximale uithaalt.

Ervaar de kracht van de kudde

Je persoonlijk leiderschap ontwikkelen is erg boeiend, maar kan soms ook kwetsbaar voelen. Daarom is het fijn wanneer je dit in een groep gelijkgestemden kan doen. (En is ook leuker dan alleen). Door samen op te trekken, leer je het meest van en met elkaar. Ik support en begeleid jullie in jullie eigen processen in een emotioneel veilige omgeving,

Daadkrachtig en ontspannen leiderschap vanuit rust en zelfvertrouwen

In het Mentorprogramma Daadkrachtig Leiderschap ontwikkel je niet alleen je kracht, maar ook je kwetsbaarheid. Dat zorgt voor rust, ontspanning en een volle bak zelfvertrouwen.

Door meesterschap te ontwikkelen over lastige situaties en spannende momenten, word jij die schoolleider die jij je team graag gunt, zodat mensen geen behoefte hebben om een deurtje verder te kijken en meer werkplezier ervaren, waardoor ze fit en gezond blijven.

Zo kun jij elke dag samen met je team betekenisvol onderwijs kunt maken waarbij iedereen volledig tot zijn recht komt.

Delen van je ervaringen in een veilige setting

 

Grenzen en veiligheid

Grootste inzicht: Jouw emotie = jouw huiswerk, mijn emotie = mijn huiswerk.

Dit was top: De oefeningen over het aangeven van mijn grenzen en de veiligheid.

– Marieke van Nistelrooij, schoolleider
deelnemer Mentorprogramma Daadkrachtig Leiderschap

 

Vertrouwen en veiligheid

Dankjewel voor het vertrouwen. Ik voelde me veilig genoeg om e.e.a. te delen.

Het ervaren van wat er in je lijf gebeurt en wat je ermee mag doen.

– Francisca Reimert, schoolleider,
deelnemer Mentorprogramma Daadkrachtig Leiderschap

Mentorprogramma Daadkrachtig Leiderschap

Activerende zin om iemand te motiveren om een actie te ondernemen.

Mentorprogramma Daadkrachtig Leiderschap

Alleen nu:

€6.700,-

Ontwikkel je daadkrachtig en ontspannen leiderschap, zodat je vanuit rust en zelfvertrouwen meesterschap ontwikkelt over lastige situaties en spannende momenten. Zo houd je je team binnenboord en overeind, trek je topleerkrachten aan, verlopen onderwijsontwikkelingen soepel en verbetert de sfeer en je imago. Zo kun je elke dag weer betekenisvol onderwijs maken waarbij iedereen volledig tot zijn recht komt.

Tijdsperiode: 6 maanden

Aantal bijeenkomsten

  • 6 live dagen op een prachtige locatie in de natuur bij de paarden
  • 6 online implementatiecalls

Inclusief toegang tot online leeromgeving en back-up groep.

Alle genoemde prijzen zijn ex. 21% BTW

Hieronder vind je de meest veelgestelde vragen

Ik wil graag meedoen, want het lijkt mij een heel waardevol programma, maar ik ben bang voor paarden/heb niks met paarden.

Dan ben je van harte welkom! We beginnen altijd met oefeningen waarbij de paarden achter het hek blijven. Mocht je om wat voor reden dan ook niet bij de paarden in de bak willen met bepaalde oefeningen, dan is dat geen enkel probleem. Je hoeft nooit iets te doen wat voor jou niet goed voelt. Ik begeleid je in je proces en ik vertrouw er altijd op dat iedereen precies krijgt wat hij/zij nodig heeft.

Ik ben net begonnen als schoolleider en ik volg al een opleiding, is dit programma dan wel voor mij geschikt? En heb ik daar wel tijd voor? Wordt dat niet teveel tegelijk?

Ja, juist! Je gaat op je opleiding veel leren, maar niet hoe je omgaat met lastige situaties, zoals ouders die voor je staan te zwaaien met een paraplu, een zak geld of een dreigende brief van een klachtencommissie. Of wat je doet als er weer een kind in je kantoor zit (als je al een kantoor voor jezelf hebt). Of hoe je een leerkracht gaat aanspreken op herhaalde tegenvallende resultaten van haar leerjaar. Of wanneer verwachtingen van jou en je bestuur niet matchen.

Juist wanneer je je opleiding volgt, kan dit heel goed synchroon aan dit Mentorprogramma lopen. Het een versterkt juist het ander. Op je opleiding focus je je voor 80% op de inhoud en 10-20% op sociaal-emotionele vaardigheden en visionair leiderschap en in dit programma is dat juist andersom. De combi van deze twee is juist super waardevol!

Je hoeft tijdens dit programma geen huiswerk te maken, geen essays te schrijven, geen praktijkopdrachten te doen. Hooguit geef ik je een paar oefeningen mee om praktisch mee aan de slag te gaan, maar de kracht van dit programma zit in je eigen ervaringen en het leren met en van elkaar in de groep en van de paarden. Dus de enige tijd die het je kost, is de tijd dat je aanwezig bent op de livedagen en de online implementatiecalls.

Ik ben een ervaren schoolleider en ik wil me wel blijven ontwikkelen, maar heb al heel veel gedaan op leiderschapsgebied. Ga ik echt iets nieuws leren tijdens dit programma?

Jazeker! Vooral als je de managementprogramma’s hebt gevolgd vanuit bestaande opleidingen, dan zeker. Het verschil met dit programma is namelijk dat je met de ‘standaard’ opleidingen je focust op 80% inhoudelijke kennis en vaardigheden en 10-20% op sociaal-emotioneel gebied en visionair leiderschap. Dat is in het Mentorprogramma Daadkrachtig Leiderschap precies andersom. Je gaat vooral zelf ervaren en doen en vanuit je eigen inzichten en opgedane kennis, ga je aan de slag met het vertalen naar praktische actiestappen. Waar nodig help ik je daarmee.

Ik wil graag meedoen, maar ik zou eerlijk gezegd niet weten waar ik de tijd vandaan moet halen, mijn bordje ligt al meer dan vol. Mijn team heeft mij nodig en ik kan niet zo vaak weg zijn van mijn school.

Krachtige leiders onderscheiden zich door het af en toe letterlijk even uitzoomen. Het is juist goed als je er even niet bent. Dan leert je team om op eigen benen  te staan en zelf problemen op te lossen (zonder jou daar mee lastig te vallen op je studiedag). Plus dat je dan echt even weg bent. Deelnemers van het Mentorprogramma Daadkrachtig Leiderschap ervaren deze dagen echt als een cadeautje voor zichzelf. Ze komen tot rust, nemen hun ervaringen en inzichten mee, zoomen even uit en dan dienen oplossingen voor zaken waar ze al lang hun hoofd over braken zich vanzelf aan.

En verder hoef je tijdens dit programma geen huiswerk te maken, geen essays te schrijven, geen praktijkopdrachten te doen. Hooguit geef ik je een paar oefeningen mee om praktisch mee aan de slag te gaan, maar de kracht van dit programma zit in je eigen ervaringen en het leren met en van elkaar in de groep en van de paarden. Dus de enige tijd die het je kost, is de tijd dat je aanwezig bent op de livedagen en de online implementatiecalls.

Ontwikkel je daadkrachtig en ontspannen leiderschap

Zo houd je je team overeind en binnenboord en trek je topleerkrachten aan.

Creëer je meesterschap over lastige situaties en spannende momenten.

Breng je rust, ontspanning en zelfvertrouwen in jezelf en in je school.