Zo houd jij als schoolleider je team binnenboord → ontdek de 5 tips waarmee jij zorgt voor goed onderwijs.

Ontvang vijf tips voor het binnenboord houden van je team:

  • Ontdek de vijf tips voor behoud van je medewerkers;
  • Leer hoe je je persoonlijk leiderschap kunt ontwikkelen;
  • Leer hoe je op een gezonde manier dienstbaar kunt zijn aan je school;
  • Herkader je ideeën en overtuigingen over werktijd;
  • Leer weer de regie in handen te nemen;
  • Verhoog het werkgeluk binnen je school;
  • Leer hoe je leraren autonomie geeft over hun vak.
  • Verlaag verzuim binnen je team;
50%
Je bent er bijna!
Waar kunnen we het naartoe sturen?
Geen zorgen, je gegevens zijn veilig.
Vraag hier gratis aan
gesprekstool
‘Wij hebben Rixta gevraagd ons te helpen mee te denken in het weer inzetbaar krijgen van een zieke medewerker. De open werkhouding, en haar eerlijke manier van spiegelen naar beide partijen heeft ons erg geholpen.


Ook heeft ze ons ook goed geholpen in het soepeler laten lopen van samenwerking tussen personen en als sparringpartner voor onze directeur op het gebied van leidinggeven, communiceren en het geven en ontvangen van feedback.
Jan-Joost de Jong – bestuursvoorzitter VCPOZ
‘We hebben geleerd om anders te denken over 'probleemgedrag' van leerlingen. Niet denken in 'belonen en straffen' maar 'wat vraagt deze leerling van mij?' We hebben hier veel met het team en met Rixta over gesproken.


Zij heeft het proces van 'anders denken' aangejaagd. Wat hebben we te leren .... Welke afspraken maken we .... Wat zijn de consequenties .... Rixta is erg betrokken op het proces maar ook op het team en de leerkracht individueel.’
Dick de Braal – schoolleider Groen van Prinstererschool, Scherpenisse
‘Rixta is persoonlijk betrokken, zeer gedegen en erg toegankelijk. Ze denkt met je mee en nodigt je uit om buiten de geijkte paden te denken en te doen.


Haar begeleiding is zeer waardevol geweest om rust in de groep te creëren en de leerkracht weer haar energie en plezier in haar werk terug te kunnen geven’.





Hans van den Broek, Schoolleider De Driehoek, Barendrecht
samenwerken

Je leert je eigen regie en je eigen verantwoordelijkheid te nemen en die van de ander bij de ander te laten. Dat geeft focus, rust en zelfvertrouwen.

consequent zijn

Het behouden van je team start bij jezelf.

Vaak wordt gedacht dat het gedoe binnen een team komt door allerlei verschillende en individuele factoren. Soms is dit zo, maar wanneer je dit wat nader bestudeert, zie je dat dit heel vaak niet het geval is. In mijn 15 jaar als gedragsexpert op het gebied van krachtig leiderschap ontdekte ik dat gerommel binnen een team vaak komt door ineffectief leiderschap.


Vaak zie ik schoolleiders zich in allerlei bochten wringen om iedereen tevreden te houden, vaak ten koste van zichzelf en zelfs hun eigen gezondheid. Zo blijf je eigenlijk continu brandjes blussen die veel tijd, aandacht en energie kosten, terwijl je je als leidinggevende veel meer bezig zou moeten houden met visie, missie, doelen, waarden en richting geven aan onderwijsinhoudelijke processen en veranderingen.


Het is als schoolleider belangrijk dat je je eigen persoonlijke ontwikkeling met stip op 1 leert zetten. Dit zorgt ervoor dat je structureel jouw effectieve leiderschap gaat vergroten, zodat je alert leert zijn op kleine vlammetjes, voordat er ergens weer een nieuw brandje kan ontstaan.

‘Bij coaching is het de kunst náást iemand te gaan staan en samen stappen te zetten. En dát is nu juist de kracht van Rixta. Al spiegelend aan jezelf laat ze je vensters openen om vooruit te kijken en verkent ze samen de deuren die zich openen richting de toekomst. De gewoonlijke oneffenheden op de weg worden samen geanalyseerd en door middel van het stellen van de juiste vragen weet ze bij de kern te komen. Waar ze mij verder in geholpen heeft, is om de juiste manier van communiceren te vinden met collega’s.


Communiceren moet je leren, je moet je inleven in de ander en hoe je de één benadert is niet automatisch de beste manier om ook de ander te benaderen. Tot dat inzicht ben ik gekomen en het brengt me nu dat het op de meeste momenten goed gaat. En als het niet goed gaat, heb ik van Rixta geleerd om door middel van een modelletje de situatie te analyseren en op die manier bij de crux te komen. Fantastisch! Want… het werkt! Rixta, bedankt!’
- Alex Paardekooper – Schoolleider Eben-Haëzerschool Oostkapelle

Wat maakt het Mentorprogramma Daadkrachtig Leiderschap zo uniek?

Wist je dat 25% van de leerkrachten/schoolleiders vroeg of laat te maken krijgt met spanningsklachten en hierdoor lang of kort uitvallen? In dit laatste geval wordt 50% van het kortdurend verzuim binnen 4 jaar ook nog eens langdurig verzuim. Ook ligt het ziekteverzuim binnen het primair onderwijs 5% boven het landelijk gemiddelde.

Als schoolleider weet je vaak niet meer hoe je de boel rond moet krijgen.


Dit moet toch anders kunnen? Je doet er als schoolleider alles aan om te zorgen voor goed onderwijs. Helaas blijkt dit in de praktijk makkelijker gezegd dan gedaan, want elke uitval of verloop heeft impact op de kwaliteit van je onderwijs.


Maar het goede nieuws is dat je als schoolleider veel kunt doen om ervoor te zorgen dat je je team overeind en binnenboord houdt! Daarom heb ik vanuit de Academie voor Ontspannen Onderwijs het Mentorprogramma Daadkrachtig Leiderschap ontwikkeld.


Dankzij mijn 25 jaar onderwijservaring en expert op het gebied van krachtig leiderschap én als ervaringsdeskundige van een burn-out, weet ik wat ervoor nodig is om de regie te (leren) nemen over jezelf, je leven, je relaties en je werk, kortom: persoonlijk leiderschap 2.0.


In dit programma ga jij als schoolleider leren wat je kunt doen om je leerkrachten overeind en binnenboord te houden door het ontwikkelen van je persoonlijk leiderschap. Zo leer je onder andere:


  • Hoe je beter om kunt gaan met (werk)druk en weerstand
  • Hoe je ‘lastige’ gesprekken voert en hier comfortabel mee leert zijn
  • Hoe je je team meeneemt in onderwijsvernieuwingen
  • Welke leiderschapsrollen je te ontwikkelen hebt

Ben jij ook klaar om je persoonlijk leiderschap te ontwikkelen?

50%
Je bent er bijna!
Waar kunnen we het naartoe sturen?
Geen zorgen, je gegevens zijn veilig.
Vraag hier nu gratis aan
Tegenslag

Elke school is anders, elk team is anders en elke school maakt haar eigen onderwijs. Daarom stem ik de inhoud van mijn programma’s en trainingen altijd af op jouw situatie en wat jij als schoolleider en wat jouw team nodig heeft.

Rixta heeft vanuit de Academie voor Ontspannen Onderwijs veel schoolleiders opgeleid tot krachtige leiders door middel van training en coaching op gebied van persoonlijk leiderschap.

Leiderschap = actie!

Ik sta bekend om mijn duidelijkheid en daadkracht. Dan weet je waar je aan toe bent. 🙂


Dit programma is voor schoolleiders die een passie voor onderwijs hebben en impact willen maken met (daad)krachtig leiderschap en bewust onderwijs.


Ben jij bereid om:

  • Naar jezelf te kijken en je eigen verantwoordelijkheid (leren) nemen voor jouw aandeel in de situatie en je team hierin meenemen?
  • Je leerbaar en kwetsbaar op te (leren) stellen in een groep, zodat we met zijn allen elkaar kunnen helpen en supporten?
  • Aan de slag te gaan met je eigen ervaringen en die om te zetten in praktische acties en jezelf toestemming geven om te gaan experimenteren met je nieuwe inzichten?

Dan kunnen we samen aan de slag met jouw persoonlijk leiderschap!

50%
Je bent er bijna!
Waar kunnen we het naartoe sturen?
Geen zorgen, je gegevens zijn veilig.
Download hier


rixta de bode