Vaak wordt gedacht dat het gedoe binnen een team komt door allerlei verschillende en individuele factoren. Soms is dit zo, maar wanneer je dit wat nader bestudeert, zie je dat dit heel vaak niet het geval is. In mijn 15 jaar als gedragsexpert op het gebied van krachtig leiderschap ontdekte ik dat gerommel binnen een team vaak komt door ineffectief leiderschap.
Vaak zie ik schoolleiders zich in allerlei bochten wringen om iedereen tevreden te houden, vaak ten koste van zichzelf en zelfs hun eigen gezondheid. Zo blijf je eigenlijk continu brandjes blussen die veel tijd, aandacht en energie kosten, terwijl je je als leidinggevende veel meer bezig zou moeten houden met visie, missie, doelen, waarden en richting geven aan onderwijsinhoudelijke processen en veranderingen.
Het is als schoolleider belangrijk dat je je eigen persoonlijke ontwikkeling met stip op 1 leert zetten. Dit zorgt ervoor dat je structureel jouw effectieve leiderschap gaat vergroten, zodat je alert leert zijn op kleine vlammetjes, voordat er ergens weer een nieuw brandje kan ontstaan.
Wist je dat 25% van de leerkrachten/schoolleiders vroeg of laat te maken krijgt met spanningsklachten en hierdoor lang of kort uitvallen? In dit laatste geval wordt 50% van het kortdurend verzuim binnen 4 jaar ook nog eens langdurig verzuim. Ook ligt het ziekteverzuim binnen het primair onderwijs 5% boven het landelijk gemiddelde.
Als schoolleider weet je vaak niet meer hoe je de boel rond moet krijgen.
Dit moet toch anders kunnen? Je doet er als schoolleider alles aan om te zorgen voor goed onderwijs. Helaas blijkt dit in de praktijk makkelijker gezegd dan gedaan, want elke uitval of verloop heeft impact op de kwaliteit van je onderwijs.
Maar het goede nieuws is dat je als schoolleider veel kunt doen om ervoor te zorgen dat je je team overeind en binnenboord houdt! Daarom heb ik vanuit de Academie voor Ontspannen Onderwijs het Mentorprogramma Daadkrachtig Leiderschap ontwikkeld.
Dankzij mijn 25 jaar onderwijservaring en expert op het gebied van krachtig leiderschap én als ervaringsdeskundige van een burn-out, weet ik wat ervoor nodig is om de regie te (leren) nemen over jezelf, je leven, je relaties en je werk, kortom: persoonlijk leiderschap 2.0.
In dit programma ga jij als schoolleider leren wat je kunt doen om je leerkrachten overeind en binnenboord te houden door het ontwikkelen van je persoonlijk leiderschap. Zo leer je onder andere:
Elke school is anders, elk team is anders en elke school maakt haar eigen onderwijs. Daarom stem ik de inhoud van mijn programma’s en trainingen altijd af op jouw situatie en wat jij als schoolleider en wat jouw team nodig heeft.
Ik sta bekend om mijn duidelijkheid en daadkracht. Dan weet je waar je aan toe bent. 🙂
Dit programma is voor schoolleiders die een passie voor onderwijs hebben en impact willen maken met (daad)krachtig leiderschap en bewust onderwijs.
Ben jij bereid om:
Dan kunnen we samen aan de slag met jouw persoonlijk leiderschap!