Relax! Ontdek hoe daadkrachtig leiderschap
leidt tot het goud van ontspannen onderwijs…

En dat wat het allerbelangrijkste is om het anders te kunnen doen: de missing link …
ledeltheater

Rixta de Bode

Keynote lezing door Rixta de Bode: 30 jaar onderwijservaring als leerkracht, IB-er, schoolleider en onderwijsgedragsspecialist. Spreker & onderwijspionier op het gebied van krachtig leiderschap en sociaal-emotionele intelligentie. Ontdek de vijf tips voor behoud van je medewerkers;

Ledeltheater, Oostburg

Woensdag
25-09-2024
20:00

We beginnen allemaal in het onderwijs met een mooie missie. We willen van betekenis zijn en ieder kind bieden wat het nodig heeft. Elke dag opnieuw. Als leerkracht. Als schoolleider.

En dan kickt de waan van de dag in en zie je je mooie onderwijsdromen verzanden in vooral veel dingen die moeten, een hoge werkdruk en veel gedoe en stress…

Samen mooi onderwijs maken vanuit rust en ontspanning ís niet te mooi om waar te zijn. 

En daar vertel ik je graag meer over tijdens deze lezing.

Hoe zorg ik voor kwalitatief goed onderwijs als ik word overspoeld door de waan van de dag…

25% van de leerkrachten komt vroeg of laat thuis te zitten met spanningsgerelateerde klachten of een burn-out - oorzaak: ervaren hoge emotionele werkdruk

Nog vóór je ontbijt krijg je de eerste ziekmelding al binnen en je breekt je hoofd over wie er vandaag voor deze groep kan staan. Als leerkracht voel je ‘m alweer aankomen, weer een paar kinderen erbij in je groep, óf een dag extra werken voor je collega, die er eigenlijk al helemaal doorheen zit…
Nog vóór je ontbijt krijg je de eerste ziekmelding al binnen en je breekt je hoofd over wie er vandaag voor deze groep kan staan. Als leerkracht voel je ‘m alweer aankomen, weer een paar kinderen erbij in je groep, óf een dag extra werken voor je collega, die er eigenlijk al helemaal doorheen zit…
De resultaten van de doorstroomtoets zijn binnen. Niet goed. De inspectie heeft contact met je opgenomen voor een bezoek. Ook dat nog. Leerkrachten voelen zich enorm tekortschieten. Ze hebben zó hun best gedaan. En dan is dit het resultaat. ‘Zie je wel, ik kan het niet.’

Het is vrijdagmiddag en het riool zit verstopt. Er is geen loodgieter beschikbaar op korte termijn. Na overleg met het bestuur ‘moet je het zelf maar even oplossen’. Daar sta je dan, op je hoge hakken en je mooie bloes tot aan je ellebogen in de zut. Hoe leuk was leidinggeven ook alweer? 
Er is een groep ontploft. Er was al de hele tijd gedoe rondom gedrag van een leerling, maar nu is het echt geëscaleerd. De leerkracht zit huilend in je kantoor en ziet het echt niet meer zitten. ‘s Middags komt er ook nog eens een woedende mail van de ouder van deze leerling binnen. Die wil je direct spreken over wat er vandaag gebeurd is. Je krijgt nu al buikpijn bij het idee dat je deze ouder onder ogen moet komen…

Daadkrachtig leiderschap is écht mogelijk, mits je weet wat je moet doen 

Wil jij dit ook?

  • Een sterk, volledig en gezond team dat graag bij jou op school blijft, zodat jullie samen kunnen bouwen aan nieuw onderwijs.

  • Je maakt kwalitatief goed onderwijs, dat beter past bij wat kinderen nu van ons nodig hebben. Zo kun je ongewenst gedrag en bijbehorende diagnoses minimaal halveren, omdat je onderwijs beter aansluit bij de behoeftes van je leerlingen.

  • Je hebt heldere verwachtingen van je bestuur, zodat je je gesteund voelt en jij je werk goed kan doen. Zo word je optimaal administratief ondersteund door een goede managementassisent(e), en houd je je mooie jasje schoon omdat je niet ondersteboven in de wc-pot hoeft te hangen omdat er per direct een loodgieter beschikbaar is voor noodgevallen.

  • Je slaapt weer lekker ‘s nachts en je wordt uitgerust weer wakker, zodat je fluitend naar school toe rijdt en fris en fruitig je nieuwe dag tegemoet gaat.

  • Je geeft leiding vanuit rust, ontspanning en vol zelfvertrouwen, zodat je gedrag van leerlingen (en ouders) in goede banen leidt. Zo ervaar je gesprekken met ouders als veel minder spannend en werk je aan authentieke relaties.



Dat leer ik je graag tijdens deze lezing die gaat over het ontwikkelen van jouw daadkrachtig leiderschap.

‘Meest boeiende praatje van de dag.’


‘Boeiend verhaal over wat je kunt doen om echt tot rust te komen!’


‘Goed en mooi verhaal. Heeft me weer aan het denken gezet.’

Het belooft een inspirerende avond te worden, bubbelend en bruisend van de energie…

Verwacht een avond met:

  • Interactie

  • Humor

  • Af en toe een lekker muziekje

  • Een nieuwe blik op wat we aan het doen zijn en wat hierin helpend is en wat niet

  • Superpraktisch: wat kun je morgen zelf al anders doen?

  • En natuurlijk goud en glitters, want we gaan een feestje vieren!

  • Met frisse blik morgen je school instappen met de missing link als nieuwe tool in je bezit

Wat kun je vanaf morgen werkelijk anders doen?

Na deze lezing:

  • Je gaat naar huis met het inzicht dat je zelf veel meer invloed hebt op gezondheid, welbevinden en verloop van je team dan je misschien in eerste instantie denkt…

  • Dat alle 5 je intelligenties even belangrijk zijn, zodat je bewuste keuzes maakt in je onderwijs vanuit een nieuw gevoel van zelfvertrouwen en weet dat de oplossing niet alleen in extra handen voor de klas zit.

  • Hoe jij verwachtingen afstemt en je grenzen beter bewaakt, zodat niemand je meer stoort wanneer jij in een belangrijke meeting zit.

  • Voelt elke keuze ook echt oké, omdat je weet dat jouw keuze niet alleen goed is voor je onderwijs, maar ook voor het grotere geheel.

  • Hoe je vol vertrouwen ‘lastige’ gesprekken voert, zodat deze een stuk minder spannend voelen.


En je weet dat:

Het goud in jou zit! En dat is waar we deze lezing mee aan de slag gaan… en vooral samen vieren hoe leuk ons werk is!

Het belooft een bijzondere en mooie avond te worden, vol inhoud, diepgang, verbinding en waarbij je gelijkgestemden en collega’s ontmoet. 

En met je komst en support steun je mij als onderwijspionier in hart en nieren op mijn missie om schoolleiders en hun teams te helpen met het ontwikkelen van hun daadkrachtig leiderschap, zodat iedereen overeind en binnenboord blijft en jullie samen ontspannen onderwijs kunnen maken 

en met deze keynote lezing de eerste stappen op het podium zet.

En hoe leuk is het als jij hierbij bent?

Ik heb geleerd dat ik mijn vrouwelijke eigenschappen meer in mag zetten.



Mooi dat je liet zien hoe je je kwetsbaarheid meer mag laten zien en wat je dat op kan leveren.


Enthousiast over lezing – we vergeten vaak de essentie van ons vrouwelijk leiderschap – voelen – mens zijn. Dankjewel!